Gunilla, intressant att de urbana talgoxarna är blekare. Deras sång är ju också kortare: ti tuu. Undrar om någon undersökt urbana fåglars livslängd jämfört med livslängden hos fåglar som bor på landet.
Åtminstone berguvar tycks trivas bra i storstäder. Rått- och kanindiet är väl bra för stora fåglar, men vad sätter talgoxarna i sig inne i stan?
Vi matar fåglarna med talgbollar, solrosfrön, äpplen... De vanliga gästerna mesar, pilfinkar, större hackspett, koltrastar. Men också en domherrehona, flera grönfinkar (nej, alla har inte dött!) och 2 stenknäckar.

Hur klarar domherrarna och sidensvansarna vintern? - här finns inga rönnbär alls i år.
Skatorna är inte så välkomna: de har lärt sig klänga på tallens grova bark, där jag klämt in margarin + ostsmulor för småfåglarna. På 10 minuter äter skatorna upp alltsammans. Ja, jag vet - "skatorna ska också leva", men ska småfåglarna frysa ihjäl utan det goda fettet som hade hållit dem varma hela dagen?
Har någon ett bättre sätt att servera margarin och ost?Blomsterlandets talgbollar är hutlöst dyra!

Granngården säljer plasthinkar med 50 talgbollar för 2,78/boll. Hyfsat pris, tycker jag.