Självklart ska man plocka upp hundskiten efter sina hundar, men inte när man är ute i naturen, såvida högen inte hamnar mitt på stigen. Runt gångstigar, klippta gräsytor och precis överallt i tätbebyggda områden ska man bara plocka upp tycker jag. Men det som är värre när man plockat upp skiten och sen slänger påsen i buskarna. Då är det bättre att hälla ut skiten i buskarna och stoppa påsen i fickan, om man nu har sådana problem med att bära med sig skiten till närmsta soptunna. Höjden av lathet är att inte orka ta med sig påsen i min stad, här finns sopkorgar uppsatta med max 200 meters mellanrum överallt.
Men att det luktar skit på våren ska hundskiten inte belastas för. Det är marken som ruttnar efter tövattnet innan den torkar upp och börjar grönska igen.
På stugan går mina hundar och skiter på det området på tomten som är naturtomt, och jag kan säga er att jag aldrig känt hundskitlukten. Förutom den gången jag skulle rycka upp en stor tova med ogräs och hunden skitit mitt i den. Då stank min hand måste jag erkänna. Där på min tomt plockar jag aldrig upp bajset, om inte någon råkat baja på klippt område.
|