Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vindruva 'Vitis Silga Blå', Recept på vinbryggning av egna druvor??!!
          Britt Pt
          Inlägg 16-10-2010, 17:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 5 354

000.gif Äntligen har jag efter 8 år fått en riklig skörd av blå druvor, ca 8 kg, som jag fryst in o tänkt försöka göra
          vin - men det är svårt att hitta bra recept. Tacksam om ngn har provat göra o kan vidarebefordra tips! thanks.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bassam
          Inlägg 05-12-2010, 05:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Att trampar på fötter låter som gammal metod som inte kan göra nu , jag tycker att finns i stället modern metod just nu.

Obs jag ska skicka några tipsar som hittat på Internet.

Vinjäst
          Jag har provat många typer av jäst och märkt att det är ganska stor skillnad mellan dom. Mer specifik jäst är svårare att lyckas med än tex standard jästen som finns att köpa på stormarknaden. Visst smaken blir bättre med specialjäst men svårigheten ökar. Enda sättet att se hur det funkar med hur du gör att prova sig fram!

b) Mosa bären
          Mosa bären. Jag använder ena delen av en potatis press, går alldeles utmärkt.
          Vinmätare
          Den här prylen är kanske helt nödvändig. Den mäter alkoholalten i vin och öl men den mäter ofta fel. Eftersom den oftast mäter bäst mellan 6-10% kan det vara bra att spä ut vinet som skall provas med hälften vatten. Det ger oftast bättre värde.

H:Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 08:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon