När jag skrev att respekt är inget man får, det ska förtjänas, så generaliserade jag förstås... Träffar man en ny människa så får denne självklart respekt från början, det är väl självklart för de flesta av oss...?
Däremot märker jag att många yngre människor har en väldigt förvriden syn på vad respekt egentligen är. Jobbar på krogen, och arbetar därför med många yngre människor. Med risk för att verka rasistisk tycker jag dessutom att det är mestadels unga invandrarkillar som har denna snedvridna syn. Exempel: De kan säga åt någon (ej be om det) att de tex vill ha något. Personen hämtar vad killen vill ha. Vid bordet säger då de andra som sitter kvar: Ohh, respekt..! När någon flyttar på sig för att de möter någon i en korridor... Ohh, respekt! kan man höra av den som inte makade på sig i korridoren... Alltså, deras syn på respekt är nästan att man ska vara lite rädd för dem, göra som de vill. Sorgligt, de har ju inte alls förstått vad respekt egentligen är...! I en sådan situation tycker jag att "respekt är inget man får, det ska förtjänas" passar ypperligt. Kan mycket väl tänka mig att de märkt dessa tendenser i skolan, därför skulle eleverna förklara vad respekt egentligen är.... Ett enkelt och kort svar är väl "behandla andra som du själv vill bli bemött"
Fö håller jag nog med Betty ang pedofiler, nazister, djurplågare mfl. Det är svårt att visa dessa människor respekt..... Däremot ska de självklart visas deras egna mänskliga värde, och i många fall är hjälp att föredra istället för fängelse....
Norrland: Förstår inte ens din koppling respekt / förtroende...?
Caprice
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|