Caprice, såg att du redan hade svarat på frågan jag ställde medan jag satt och skrev...förstår bättre hur du menar nu.
Jag har också lagt märke till det du beskrev om vissa unga människor, i synnerhet vissa sådana med invandrarbakgrund. Vet inte riktigt vad jag ska tro om den versionen av "respekt" men kanske kan det vara något slags inflytande från hiphopkulturen - eller snarare dess vulgärversion som man möter i rap-musikvideor - där respekt tycks vara något som bara tillkommer den som är tillräckligt rik, berömd eller skräckinjagande.
Tycker inte att det är rasistiskt av dig att peka på detta, du skriver ju själv att det inte bara är invandrarkillar. Att det ändå är mest såna det gäller beror kanske på att den som är lite utanför - svagt rotad i både ursprungslandets och det nya landets kultur - lättare påverkas av den kommersiella masskulturen.
(PS, OT: Kolla också på tjejernas roll i de där videorna. Jag har sagt det förr men minns inte om det var här på odla.nu: Jag tror att musikvideor är ett större problem när det gäller påverkan på undomars attityder i frågor som kroppsuppfattning och könsroller än t ex porren är. Och ändå måste jag erkänna att jag gillar musiken, så vit 40-årig svensson jag är...)
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|