Hej,
Kommer inhoppandes i ämnet .......

-- Känner igen från min barndom att de vuxna pratade om detta, och det var på 1950-talet. Dock var jag för ung, men hade "låååånga öron".....
Jag tror att det hände inte länge så öppet som hundra år tillbaka, men hörde berättelser om att det fanns "änglabarn". En del äldre el. barnlösa tog hand om ett utomäktenskapligt barn, och de kallades ibland för "små änglar".
Det fanns också barn som man gjorde sig av med innan/efter födslen. Min moster är ett ex. av det. hon gjorde det.
Mormor var läkekunnig kvinna och hon förlöste barn, botade el. kurerade sjuka till början av -60-talet.
Hon kunde säga att xxx fick ett "änglabarn", men vad som än hände, vet jag inget om. Jag misstänker att hon kunde ha en hel del att göra i detta, eller att hon hade mer kunskaper om det hela.
Hörde genom andra i släkten att mor ville göra sig av med mig, men efter födseln "vanvårdade" hon mig så att jag skulle sluta mina dagar utan brott. Jag var mycket klen de första åren.
Hon hade inte modet att följa sin systers råd och ta saken i sina egna händer. Har försökt efterforska bland släkten om detta, men alla tiger om det, vilket jag förstår att de inte ville prata om. Nu är den delen av släkten gått bort, så det finns ingen mer att söka på svar till mina frågor.
Det fanns barnhem, men de fanns i större samhällen, inte ute hos oss. ....

... Fuchsian...
Så här efteråt när jag läste vad ni hade skrivit, kunde jag inte hålla mig tyst, för detta berör mig, inte enbart för min del, utan för alla de stackars barn som hamnade i denna situation. --- DS
Redigerat av fuchsian: 06-12-2010, 13:29