CITAT (Gunilla T @ 06-12-2010, 14:44)

Vet inte om jag förstått dina frågor rätt men...
Hobbyverksamhet är något man driver vid sidan av sitt egentliga arbete. Du bör registrera din hobbyverksamhet även om du kanske inte går med vinst. Hobbyverksamheten är momsbefriad upp till en omsättning på 30.000 kr/år. Det är alltså omsättningen, inte vinsten.
Har du inga intäkter i din verksamhet blir inte avdragen värda något heller. Du kan inte blanda äpplen och päron dvs du kan inte göra avdrag som uppkommer i din hobbyverksamhet från din lön som du uppbär från din huvudsakliga inkomst.
Hoppas det var till hjälp...
Nä jag vet inte heller om jag vet vad jag vill veta
För några år sedan berätta någon (minns inte vem) att han gjorde avdrag i deklarationen för sina utgifter han hade (hans hobby var snickeri)
nu vet jag inte om han sålde oxå? Men vad jag förstod så vad det så att han kunde "bara" göra avdrag för sina utgifter, alltså han fick tillbaka momsen på grejerna han köpte.
Min tanke var att man kanske kunde göra lika dant på allt man köper så som frön, jord, krukor och allt annat man köper (

och det är ju en hel del på ett år)
Han på skatteverket ringde upp mig igen (precis nu då jag satt och skrev) och sa att man kan inte "bara" dra av om man inte sålde, man måste sälja för minst 30.000:- per år för att kunna dra av momsen... men då undrar jag VAR tog hobby verksamheten vägen??? då blir det ju en näringsverksamhet...
Jag var lite ute efter att få göra avdrag i deklarationen på mina utgifter... men jag tror inte det är det dom menar på skatteverket, dom vill bara komma åt dom som tjänar pengar på sin hobby
CITAT
Hobbyverksamhet är något man driver vid sidan av sitt egentliga arbete. Du bör registrera din hobbyverksamhet även om du kanske inte går med vinst. Hobbyverksamheten är momsbefriad upp till en omsättning på 30.000 kr/år. Det är alltså omsättningen, inte vinsten.
Med andra ord... jag kan sälja planter för ett pris upp till 29,999:- utan att betala moms bara jag redovisar det?
CITAT
Har du inga intäkter i din verksamhet blir inte avdragen värda något heller. Du kan inte blanda äpplen och päron dvs du kan inte göra avdrag som uppkommer i din hobbyverksamhet från din lön som du uppbär från din huvudsakliga inkomst.
Så om jag använder pengarna jag får från min lön för att finansiera min hobby kan jag inte köra avdrag... men om jag använder pengar jag tjänat via hobbyn, kan jag göra avdrag då?