Jag känner inte till om de som förlöste kvinnorna i släkten kunde kallas "riktiga änglamakerskor", likt min mormor, men de kunde säkert avbryta en graviditet och att det förekom det ena och det andra, som jag fått veta i efterhand, så stämmer det, för denna kvinna som har berättat om detta till mig var en som talade om just som det var.
Hur kan det komma sig att mormors äldsta egna barn hade så få barn, när de yngre barnen hade många? Det berodde inte på sjukdommar.
Denna moster som tog livet av sin oäktning, hon talade om att de gjorde så när de såg att barnet hade inte stora shanser att överleva eller att de var oönskade.
Varför denna panik när mor blev med mig? Fick inte bestämma själv om det. hon har varit bitter så länge hon levde mot mig. Jag bar skulden till hennes olycka.
Det var mycket skit som man började få upp när man började gräva, men jag blev förhindrad av att göra det. Släktens överhuvuden körde iväg mig och jag visste inte då hur jag skulle gå till väga.
Numera heter det "pappren förstördes i en brand" --- finns inte. .....
Alla var inte så kalla som hon, utan bad om hjälp av en "läkekvinna" eller att de sattes i ett barnhem, där de sällan överlevde till vuxen ålder.
Det barnhemmet som jag besökte med min andra syrra för att se på "lillans" barn var byggt under den andra delen av 1800-talet och hade stora salar och ...... det var en otäck känsla att vara där inne. pers. bekräftade min fråga, samt att dessa byggnader användes till andra sjuka i tidigare skede.
Där den lilla låg, fanns det minst 8 barn i varierande ålder, upp till 2 år, skulle jag gissa.
Nu finns det ett nybyggd bostadsområde där detta barnhem låg. Så de gamla spåren är borta. Lillan fick inte tillbaka sitt barn och inte fick min syster ta hand om henne heller.
Jag förstår mycket väl att du tvekar, Stintan, med all rätt det skulle även jag göra om jag inte haft dessa minnen och berättelser. Önskade att kunna veta mer, men nu är det borta.

.... Fuchsian....