CITAT (Överbölingen @ 06-12-2010, 15:47)

Jag brukar inte kasta mig in i den här sortens debatter för jag anser handlingen omänsklig och går stick istäv med alla religioners grundvärdering. Dödsstraff för otrohet och annat är prästerliga påfund för att skydda männens hegenomi.
Detta är ju bara ännu ett exempel på vad religionerna ställer till med. Kvinnor som kliver snett får ett litet helvete och män som gör sammaledes drabbas inte av något alls om inte kvinnan är så tuff att hon slänger ut honom. Flest är alltjämt de drumlar som bara vill ha älskogens fröjder. Färre är de som tar sitt ansvar. Till råga på allt så ställer ekonomi precis som alltid till stora problem. Hjälp de flickor som behöver stöd och hjälp. Ge barnbdrag till de som behöver det och låt höginkomsttagare som inte ens noterar beloppet ett avdrag i stället. Men det här landet skall ju vara så förbaskat rättvist.
Du har rätt i dina funderingar. Men på den tiden var ju inte kvinnor värda på samma sätt utan de fick finna sig att bli beroende av männen och deras godtycke.
Det som jag nämnde om prästen som kom till byn och bredikade så att folk satt som eldgafflar i stolarna och sen kunde denna kringresande prälle sätta på pigorna i byn. De var ju de lägsta i kvinnorangen och de fick ställa upp och de barnen, vad blev det av dem, tro?
Min mor ville inte bli piga, så då återstod ett äktenskap för hennes del för att bli godkänt i släkten. Troligen var hon rätt långt gången för hon kom hem fr. Oslo med min far och de hade förlovat sig, men mamma hade blivit ratad av en annan bonde som hon var kär i någonstans i Norge. Detta var ett andrahandsval som sen visade sig att bli mycket jobbig för oss alla.
Om hon inte varit dotter till en välrenomerad storbonde, hade hon blivit utkört fr. släkten med en oäktning, mig. Troligen var min moster i samma situation när hon dödade sitt barn.
När min lillebror föddes som nr.3 i ordningen, så då var lyckan fullkomlig. Hon hade lyckats att föda en son.
När jag fick min dotter, ringde jag hem till henne och berättade om födseln, så sa hon endast att lycka till nästa gång.
Tänk, då blev jag så arg .......

att min dotter skulle inte duga???? ...Fuchsian....