CITAT (Chamomille @ 07-12-2010, 09:03)

Jahaa. Är det sånt ni sitter och funderar på i Lappland?
Tråden handlade ju om dessa barn, så jag berättade det jag visste med säkerhet, sen fanns det nog mycket mer än jag vet om. Jag lämnade det som 16-åring och hamnade först i Örebro.
Det blev en kulturshock, men dock en positiv sådan.
Det är jäkligt synd att jag inte finner mer material/vetskap därifrån och på den Norska och Finska sidan.
Dessa gamla byggnader som inhyste barnhemmet där vi besökte lill-syrrans baby var rena dårhusmiljö, även att personalen och i den salen de 8 barnen var någorlunda "moderna". Släktens äldre gårdar var ju av grovt timmer och i rummen var väggarna likadana. Några spikar att hänga kläder, men vad hjälpte det när en massa småkryp fanns överallt.
Det finns ju andra i tråden som känner till dessa förhållanden på den tiden, även till början av 60-talet.
Jag var ju inte välkommen med min man hos alla när vi var endast förlovade eller jag fick ha "ett förkläde" med mig (oftast min syster el. nån av mina kusiner)och fick sova hos mina syskon och min man hos min pappa.
Nu låter detta för mig som det verkligen var 100 år tidigare än det i verkligheten var. Maken blev accepterad först efter vi gift oss, men ändå fick vi inte sova i samma rum.
Tala om medeltid??!! ....

... Fuchsian ...
Redigerat av fuchsian: 07-12-2010, 10:35