Laika skrev;
CITAT
Om nån pedofil eller mördare ger sig på mina barn, så är han/hon inte värd respekt. Då går det väl inte o säga att alla människor är värda respekt?? En sån människa är värd nada respekt.
Jag förstår dig. Om någon skulle göra mina barn illa så hade jag säkert agerat först och tänkt efteråt. Antagligen hade jag fått sona några år i fängelse under tiden jag tänkte. Men när du skriver att "så är han/hon inte värd respekt" tänker jag att du kanske istället menar att han/hon inte är värd förståelse/förlåtelse (jag kan ha fel).
Det mänskliga värdet, respekt för individ och liv, är/borde vara oantastligt. Dessutom föregås kanske den respekt jag svammlar vidare om av både kunskap och förståelse. En mer generell förståelse för det mänskliga psyket och specifik kunskap om enskilda individens historia. Det är möjligt att min, ska vi kalla den förlåtande och medgivande, natur kommer sig av utbildning, handledning och arbete. Kanske handlar det bara om att känna sig själv och sina brister? I vilket fall som helst må den som är oskyldig kasta första stenen......
"Ta ingen skit" gapar Grynet och det ligger mycket bra i det. Härbärgera inte andra människors vrede, bitterhet eller elakhet - och gör mänskligheten en tjänst och försök att lära era barn/tonåringar detsamma! Att vara rak, ärlig och öppen i kontakter är något att sträva efter men att kräva det av andra är en omöjlighet.
Det är en skam så fördomsfulla och snabba att dömma våra medmänniskor vi är. Jag är inte bättre, jag. Men jag VILL bli.
Ingo skrev;
CITAT
(PS, OT: Kolla också på tjejernas roll i de där videorna. Jag har sagt det förr men minns inte om det var här på odla.nu: Jag tror att musikvideor är ett större problem när det gäller påverkan på undomars attityder i frågor som kroppsuppfattning och könsroller än t ex porren är. Och ändå måste jag erkänna att jag gillar musiken, så vit 40-årig svensson jag är...)
Jag håller med till fullo - det är en sorglig syn - jag har "tagit bort" MTV från vår TV av just samma anledning. Det är inget jag vill bjuda mina barn (snart tonåringar).