Medlem
Antal inlägg: 408
Medlem nr: 9 317
Hittade bilder som svärfar tagit i vår trädgård, (Vi två planerar en eventuell bok för framtiden). Bland dessa hittade jag bilder påvår okända ros som jag nämnt här tidigare. (Edit: Det är min svärfar som tar så fina bilder!)
Det är två stycken väldigt kraftfulla gamla klättrande rosor. När vi köpte huset var vissa revor 9-10 meter långa! Enligt hörsägen ska dessa varit planterad när huset byggdes på 1870-talet. På en tavla från 1920 talet finns 6 stycken rosor, tre på var sida gången var av två plantor stämmer perfekt med de kvarvarande rosorna. Den har lila-blå-rosa ton (bleks med tiden i solen). Knopparna ser ofta lite svedda ut i kanten innan de slår ut och blommorna slår ofta ut assymetrskt. Blommar bara en gång, mycket friska blad. Både Bengt Mattson i Dalby och Lars-Åke Gustavsson har sett rosen men inte kunnat säga vad det är för sort exakt. Den provodlas nu i POM.
Är det någon här som har förslag på vad det kan vara?
Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834
Jag kan naturligtvis inte ger dig ett svar,men det låter väldigt spännande med en ros som vuxit så länge i din trädgård.Fina bilder på en fin ros med lustiga knoppar.Så småningom kan vi kanske köpa sin ros.