CITAT (Gunilla T @ 09-12-2010, 16:23)

Egentligen är jag inte vare sig upphetsad eller särskilt intresserad av Wikileaks eller Assagne men onekligen är det lite fascinerande alla denna uppmärksamhet som hela historien får.
Wikileaks patos och drivkraft är, om jag förstår det rätt, sanningen! Alla anhängare ser sig säkert också som sanningsivrare och avslöjare av korrupta och ljugande politiker och ljublar högt när man får veta att vår statsminister lyssnar på sin hustru! Själv tycker jag det är en icke - nyhet, möjligen skulle det omvända kanske ha ett värde i skvallerkretsar.
Nyheterna som presenterats är en blandning av Hänt i veckan skvaller och och så "sanningen" om amerikanskt och och svenskt informationsutbyte, otydliga samarbetsformer och att riksdagen undanhållits information. Ett problem här är att nyheterna ryckts ur ett sammanhang och omöjliga att värdera för gemene man. Hur många, av de som genast köper att politikerna fört oss bakom ljuset, känner till regelverket om vilka befogenheter regeringen har att byta information med andra länder?
Om det är sanningen man strävar efter - borde man inte informera sig ordentligt först?
Två kvinnor anmäler Assagne för sexualbrott och genast börjar spekulationerna. De sanningshyllande Wikileaks anhängarna vet dock redan sanningen, innan rättsväsendet ens har haft möjlighet att höra den misstänkte och innan domstolen ens prövat ärendet - så vet man....
Jag säger bara tack för att du kan förklara hur jag menar bättre än jag själv(får skylla på hjärnskakningen eller något:-), en del av informationen som läcker ut kan vara tio A4 från en rapport som kanske är 300 sidor totalt vilket gör det väldigt svårt att få en ärlig helhelt av allt.
Sedan om det begåtts övergrepp i Irak och Afghanistan, självklart har det gjorts det som i alla krig och det är alltid hemskt men även där precis so i det civila samhället är det en domstol som sköter skuldfrågan och inte medborgare.
Sen tycker jag på något sätt att om nu en kvinna anmäler någon för våldtäkt och sedan bli hånad och förnedrad av folk som inte vet någonting är riktigt ruttet och lika ruttet tycker jag advokaten är när han står och talar om det svenska rättssystemet som om vi vore en bananrepublik.