Jag har några förslag. Vissa är baserade på familjens jaktlycka men i alla fall...
Vi kör altså traditionellt julbord där alla som kan drar sitt strå till stacken. Men så kommer juldagen, annandagen nyår, trettonhelgen osv.
normalt: Juldagens middag är revbensspjäll med brunabönor! Annandagen: Tjäder (orre) eller hare. (Ensamma eller med klanen) Nyår: Beroende på sönernas familjenärvaro, Tjäder, älgfilé eller rostbiff på älg. Rådjurssadel. Trettonhelgen: Som ovan.
Är hustru och jag ensamma så fixar vi till någon mindre "lyxbit" och gör lite gott före och efter.
Som i kväll. Nobellfest. Förrätt: Räktoast och ett gott vitt vin. Den här gången Jacop Creek Chrdonay. Varmrätt: Älgkalvbiff, medium. Pure på potatis,palsternacka och rotselleri med en tsk mycket fin hackad chili. Droppade överstekskyn, Drycka Killawarra. Bästa dunkvinet just nu. Dessert: ICAs billigaste glass, vispad gräde och björnbär. Dryck Lakka. Kaffe och avec.
Må väl!
PS Tyvärr missar vi julaftonens höjdpunkt i år för vi är bjudna redan till lunch på julaftonen pga sonhustruns arbetstider. Därför missar vi julens verkliga storhet LUTFISKEN. Den har varit julaftonslunch i både hustrus öch min familj så länge vi minns. Men nog skall vi ha lutfisken. Julens berättigande. För det var länge sedan folk i gemen firade den (julen) till åminne av Kristi födelse. Numera är det bara för att göra av med pengar till handlarnas stora förnöjelse och profit. DS
|