CITAT (Erland @ 10-12-2010, 23:26)

Crassula ovata klarar utan vidare 5 grader om den hålls helt torr. Förmodligen kan den nog även tåla några minusgrader under kort tid.
i sverige vet jag att min inte tålde frost, vet inte exakt vad det blev den natten jag glömde min stora gamla planta ute, men det var strax under 0c -1c -2c nånting. den frös ner helt och hållet och dog senare. annars mår dom bara bra av att övervintra torrt och svalt +5c +10c (torka och kyla främjar blomning).
annars har jag läst på nätet att den tål frost ner till -3c -6c. men nog inte här.
sorten gollum tål faktiskt kyla ganska bra, min gör det iallafall. den hade jag i höstas ute i flera nätter nära noll och strax under. men mitt vanliga paradisträd tar jag in innan nätterna blir frost. men ner till +1c tål den utan problem. mitt brokbladiga paradisträd tas in innan det går under +5c.
fast nu ska jag inte skriva mer om dessa.
CITAT (Kryddan03 @ 08-12-2010, 21:39)

PM:a Flaxss. Han har eller åtminstone haft en variant och tydligen testat härdigheten. Hittade den här tråden:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=47414# (se inlägg #16)
ja det var länge sen det, då jag testade som en galning
i mitt inlägg skrev jag upp både vad jag hittat på nätet och utsatt växterna själv för. det var väl kul att testa men det kostade ju en del.
Redigerat av flaxss: 11-12-2010, 00:18