Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Så nötter som man köper till jul
          antiss96
          Inlägg 10-12-2010, 14:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 31 253

Hej!

Jag har blivit intresserad av lite ovanligare frukter/bär/nötter och liknande under hösten och har sått lite olika sorter. Jag hade tänkt ställa några frågor om nötter som man främst köper till jul men även andra sorter och berätta gärna om era erfarenheter.

Jag är mest intresserad av pecannöten och den större hasselnöten som är vanlig i butikerna nu och har då tänkt göra ett experiment med de eftersom det inte finns mycket info om hur man ska så de som man köper i sverige. De flesta verkar säga att man ska lägga pecannötterna i blöt i 1-2 dygn innan man sår och sedan så nötterna i kruka och ställa ute eller i kylskåpet. Men jag tror att det även kan fungera att lägga i blöt och sedan så inne direkt. Jag tror också att det går lättare om man filar bort toppen och botten på nöten försiktigt (OBS! endast skalet då) så att vatten kommer in och den kan gro lättare.

I mitt experiment ska jag då göra sex olika varianter av sådd, ofilad ute/filad ute, ofilad kylskåp/filad kylskåp, ofilad inne/filad inne. Jag har nu lagt 18st pecannötter (9 filade) och 18st hasselnötter (9 filade) i blöt och kommer plantera de om två dygn. De i kylskåpet kommer vara från nu på söndag fram till den 12 mars (90 dygn) men om ni tycker de borde vara längre eller kortare stund i kylskåpet så säg till då. De jag kommer ställa ute kommer jag plantera i kruka som de andra och sedan ställa ut under snön. De jag kommer så inne kommer stå i +20 grader ungefär. Och de i kylskåpet kommer stå i en temp på ungefär +4 till +7 grader. Jag ska försöka uppdatera/dokumentera så ofta jag kommer ihåg och även dokumentera det som händer på papper.

Det är ju några som har försökt så pecannöt här på forumet förut men jag har inte hört något om det efteråt, kan någon berätta hur det gick till slut så vi andra får lite mer kunskap?

Jag skulle även vara intresserad om hur man sår Pistasch, Pinje, Paranöt, Mandel mm. men jag orkar inte beställa hem kärnor ifrån firmor utan bara om det är något i mataffärer man kan så. Jag läste bl.a. att man kan få tag på färsk Pistasch i asiatiska mataffärer men inte hur man sår de.

kom med tips,

MVH/ antiss96

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          antiss96
          Inlägg 12-12-2010, 19:47
          Länk hit: #2

Medlem

flaxss, Vad bra länk smile.gif Men jag förstod inte riktigt hur han i zon 3-4 hade sina hickory. Hade han de ute utan skydd allihopa eller bara Carya ovata? I så fall kan jag ha pecanhickory hos mig (på skyddat läge). Och kul att du skrev lite om andra nötter, Valnöt är jag inte så intresserad av men om jag var det så vet jag att det finns ett (ca 10 meter) härdigt träd norr om stan. Hassel ville jag testa för att nötterna är mycket större än våra vildhasslar men jag tror inte att de är särskilt härdiga här. Jag har inte mycket plats för fler sådder så jag tror det blir endast mandel i år. Nästa år kanske det blir pinje smile.gif

tyffe, Vad roligt! När gjorde du det? Lever de ännu? Hur gjorde du när du sådde?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-12-2010, 20:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (antiss96 @ 12-12-2010, 19:47) *
          flaxss, Vad bra länk smile.gif Men jag förstod inte riktigt hur han i zon 3-4 hade sina hickory. Hade han de ute utan skydd allihopa eller bara Carya ovata? I så fall kan jag ha pecanhickory hos mig (på skyddat läge). Hassel ville jag testa för att nötterna är mycket större än våra vildhasslar men jag tror inte att de är särskilt härdiga här.

planterar du ut pekan ska du tänka på att ge den så varmt som möjligt där den får mest sommarvärme och längst frostfriperiod.

vanlig stor fruktighassel är härdig som den vanliga, dock vet jag inte var just dom som man köper på mataffären hur det är med dom, dom kan ju ha ett ursprung från sydligare länder.

Citera
          antiss96
          Inlägg 12-12-2010, 21:01
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (flaxss @ 12-12-2010, 20:44) *
          planterar du ut pekan ska du tänka på att ge den så varmt som möjligt där den får mest sommarvärme och längst frostfriperiod.

vanlig stor fruktighassel är härdig som den vanliga, dock vet jag inte var just dom som man köper på mataffären hur det är med dom, dom kan ju ha ett ursprung från sydligare länder.

jo, jag tänkte på det. Kommer inte de större från södra Europa där det är varmare? Det var därför jag tänkte att de kanske inte är härdiga här, men det kanske de är? skulle vara kul om de var det då de buskar vi har på tomten knappt ger nötter, och de som kommer har nästan inget ätligt i sig.

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 06:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon