Anledningen till att fjärilar minskat drastiskt beror framför allt enligt snf på "rationaliseringar och kemikalieanvändning inom jord- och skogsbruket". Hur är det med kemikalieanvändningen i trädgårdar (förlåt, kan inte låta bli)?
Det är bättre att
göra någonting där man står, än ingenting.
Vi trädgårdsmänniskor kan göra en insats;
tillsammans odlar vi ett antal arealer.
Hos oss (ett par tusen trädgårdskvadratmeter mitt i skogen) lägger vi in en "fjärils-(och humle)aspekt" vid val av växter. Alla växter är inte "fjärilsgodis", men kanske hälften och vi tänker på att att ha något från vår till höst.
Vi har också tänkt på att bevara ett bestånd nässlor i utkanten. Där finns också en stycke orörd natur som - inbillar jag mig - är till gagn (i och för sig: massor av orörd natur utanför tomtgränsen, men ändå).
Det är vårt lilla bidrag i vardagen.
Och vi kan inte tänka oss en trädgård utan fjärilar, humlor och andra insekter (nästan alla andra insekter

).
skogstroll: Trollsländor har hittills - ta i trä - flitigt besökt oss varje sommar. Dessa helikoptrar! Vilka rovdjur, man riktigt ser hur de rensar luften på mygg och annat.
Bor man i tätort kan insatsen möjligen vara av större betydelse. Tänker på goda vännen i Bryssel, hon har en plätt på baksidan och väljer växter med omsorg. Stockholms innerstad, vad finns på gården (eller på balkongen)? Ja, och så vidare.