smuleborg du tänker stort!
Att beakta är att ex kraftledningsgator, skjutfält, motorbanor är några av de bästa markerna för växter, insekter. Där sker naturlig störning.
Kraftledningsgatorna är extra viktiga då de öppnar upp landskapet med korridorer som är livsviktiga för spridning av populationer. Även vägkanter.
Sverige ligger nog ganska bra till ändå när det gäller fjärilsfaunan.
Ex i England och Danmark har man förlorat flertal arter sista 50 åren.
Sverige har inte förlorat någon - mest hotad är Veronikanätfjäril.
(Här ett mycket oväntat möte för mig
http://3.bp.blogspot.com/_wrju9m1JFQ0/TQO0...2210_Vml2b.jpg)"Skräpmark" med tistlar/nässlor är nog bra att ha kvar också om de inte äter upp all yta.
Att ha mycket lågväxta sammankopplade öppningar i markerna blandat med buskar/småträd är nog en väldigt bra början!
Jan Lindgren
Jag tror man har koll på de flesta naturreservaten. Jag var nere i Blekinge för några år sedan på en exklusiv lokal och träffade där den mycket välvillige markägaren. Han förstod inte varför ingen hade gjort ngt just den säsongen på området. Det visade sig vara planerat då man ville låta marken återhämta sig och just den arten tål inte intensivt slåtter/bete på samma område.
Du har helt rätt i att det krävs intresse och hjälp av alla.
Som en kompis frågade: Varför skall man bevara alla (sällsynta) arter? Sköter inte naturen det där helt själv? En bra fråga. Funderade ett bra tag sedan slog det mig varför behåller man gamla bilar, gamla kyrkor, gamla träsegelbåtar, motorcykelmuseum etc (som han är intresserad av)?
Jo mångfald mellan nytt och gammalt fascinerar samt intresset för tingen berikar på något vis
Redigerat av xlxl67: 15-12-2010, 20:10