Vintern och kylan i sig är inget problem för våra nordiska arter för de är anpassade till detta. Då kan en mild och blöt vinter vara värre för djuren kan drunkna och drabbas av mögel på övervintringsplatserna. Däremot var den sena och kalla våren närmast förödande för bin och andra steklar men även för fler grupper. De vaknade till liv som vanligt och myllrade omkring men när kylan slog till minskade antalet snabbt. Jag brukar vanligen ha det ganska hektiskt på våren med att fånga och dokumentera men jag slutade snabbt med det. Dels var det så få individer att det knappast var lönt, dels så är det totalt fel att samla när bestånden redan skadats. Framme i juni var det dock full fart på sommarflygarna så då kom jag igång igen. Jag har aldrig sett så många tapetserarbin som i år, så vinterkylan hade ingen påverkan på dem. Bekämpningsmedel tror jag inte har så stor betydelse i vårt land, då kan den ensartade odlingen vara värre. Allt sånt skall dock enligt min mening användas med försiktighet, för en enskild fastighetsägare är det närmast meningslöst att använda insektsmedel.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|