Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Färre humlor efter kylig vinter?, Humlorna var så få på landet i somras. Kylans fel!
          Vinberga
          Inlägg 17-12-2010, 12:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 24 126

Jag brukar har smockfullt med söta humlor på landet. Odlar ganska mycket av sånt dom gillar. Men i somras var det nästan tomt och jag saknade dom. Funderade då över om det var den extremt långa och kalla vintern som tagit död på dom? Och i sånt fall kommer dom kanske vara ännu färre kommande sommar om denna vinter fortsätter som hittills? Någon som vet?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-12-2010, 13:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vintern och kylan i sig är inget problem för våra nordiska arter för de är anpassade till detta. Då kan en mild och blöt vinter vara värre för djuren kan drunkna och drabbas av mögel på övervintringsplatserna. Däremot var den sena och kalla våren närmast förödande för bin och andra steklar men även för fler grupper. De vaknade till liv som vanligt och myllrade omkring men när kylan slog till minskade antalet snabbt. Jag brukar vanligen ha det ganska hektiskt på våren med att fånga och dokumentera men jag slutade snabbt med det. Dels var det så få individer att det knappast var lönt, dels så är det totalt fel att samla när bestånden redan skadats. Framme i juni var det dock full fart på sommarflygarna så då kom jag igång igen. Jag har aldrig sett så många tapetserarbin som i år, så vinterkylan hade ingen påverkan på dem. Bekämpningsmedel tror jag inte har så stor betydelse i vårt land, då kan den ensartade odlingen vara värre. Allt sånt skall dock enligt min mening användas med försiktighet, för en enskild fastighetsägare är det närmast meningslöst att använda insektsmedel.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 03:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon