Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Janssons?
          Lokan
          Inlägg 17-12-2010, 22:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Jag hade tidigare ett jättebra recept på Janssons frestelse som gjordes på Pommes frites! Hittar det inte nånstans... sad.gif Är det nån som har det i sina gömmor??

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          omk
          Inlägg 18-12-2010, 01:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Jag tycker att det var en jättefiffig idé med "färdigskurna" potatis-stavar (dvs pommes). Fast finns det inte färdigskuren "oförberedd" potatis i frysdisken nuförtiden ? Pommes är väl lite kokta eller nåt, FÖRE infrysning ? confused.gif

Och, VISST Malcolm, det är förmodligen MINST lika gott med potatisskivor eller grov-riven !
          Men EGENTLIGEN ska det väl vara "stavar" till en Jansson ? Och skivor till en gratäng ? Men vadå !! Potatis är GOTT i vilken form den än kommer, eller hur ?? Slurp !!

Lokan, jag tror nog att du kan göra som en vanlig Jansson, fast med lite kortare tid i ugnen. Vanligen är det väl ca 50 min, men med pommes bör det nog räcka med 35-40 ... Använd BARA grädde, så blir det nog mumsigt ... tongue.gif

Annars har jag ett bra tips för dem som inte direkt gillar de "slemma" ansjovisbitarna, men väl smaken !
          Om man använder 2 burkar ansjovis (alltså "riktig", inte ansjoviskryddad sill el dyl), så mosar du 1-1,5 burk med gaffel och blandar med grädden + tillsätter 1 burks spad till detta. Resterande små ansjovisar KLIPPER du fint med en sax och sen gör du precis som vanligt, varvar potatis, lök och de små klippbitarna. Häller på ansjovisgrädden. Toppen är ju potatis, ströbröd och några små smörklickar. Det blir en otroligt mumsig smak !! tummenupp.gif

Min mormor hade nåt ramsa där (typ 1-2-3-lag och pannkakeramsan); jag har funderat medan jag skrivit.
          Det KAN vara: 1 kg potatis till 2 burkar ansjovis, 3 gula lökar och 4 dl grädde ??? Kan det stämma, tro ???

Redigerat av omk: 18-12-2010, 01:06

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 11:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon