Jag tycker att det var en jättefiffig idé med "färdigskurna" potatis-stavar (dvs pommes). Fast finns det inte färdigskuren "oförberedd" potatis i frysdisken nuförtiden ? Pommes är väl lite kokta eller nåt, FÖRE infrysning ?
Och, VISST Malcolm, det är förmodligen MINST lika gott med potatisskivor eller grov-riven !
Men EGENTLIGEN ska det väl vara "stavar" till en Jansson ? Och skivor till en gratäng ? Men vadå !! Potatis är GOTT i vilken form den än kommer, eller hur ?? Slurp !!
Lokan, jag tror nog att du kan göra som en vanlig Jansson, fast med lite kortare tid i ugnen. Vanligen är det väl ca 50 min, men med pommes bör det nog räcka med 35-40 ... Använd BARA grädde, så blir det nog mumsigt ...
Annars har jag ett bra tips för dem som inte direkt gillar de "slemma" ansjovisbitarna, men väl smaken !
Om man använder 2 burkar ansjovis (alltså "riktig", inte ansjoviskryddad sill el dyl), så mosar du 1-1,5 burk med gaffel och blandar med grädden + tillsätter 1 burks spad till detta. Resterande små ansjovisar KLIPPER du fint med en sax och sen gör du precis som vanligt, varvar potatis, lök och de små klippbitarna. Häller på ansjovisgrädden. Toppen är ju potatis, ströbröd och några små smörklickar. Det blir en otroligt mumsig smak !!
Min mormor hade nåt ramsa där (typ 1-2-3-lag och pannkakeramsan); jag har funderat medan jag skrivit.
Det KAN vara: 1 kg potatis till 2 burkar ansjovis, 3 gula lökar och 4 dl grädde ??? Kan det stämma, tro ???