Full version: Janssons?
Lokan
Jag hade tidigare ett jättebra recept på Janssons frestelse som gjordes på Pommes frites! Hittar det inte nånstans... sad.gif Är det nån som har det i sina gömmor??
malcolm
Janssons... med pommes frites...? fear.gif Fiskpinnar istället för anjovis också...?
Lokan
laugh.gif Nej men det var så smart; i stället för att hålla på och skära potatis (och skala naturligtvis) så tog man frusna pommes frites och gjorde annars som vanligt! Och gott blev det också! tummenupp.gif
Piccante
annars finns det pommes fritesskärare att köpa. Iofs får man skala potatisen men man får dom skurna i stavar med ett tryck.
malcolm
Janssons med riven potatis blir saftig och god. Jag använder alltid matberedare när jag gör denna rätt, supertunna skivor.
omk
Jag tycker att det var en jättefiffig idé med "färdigskurna" potatis-stavar (dvs pommes). Fast finns det inte färdigskuren "oförberedd" potatis i frysdisken nuförtiden ? Pommes är väl lite kokta eller nåt, FÖRE infrysning ? confused.gif

Och, VISST Malcolm, det är förmodligen MINST lika gott med potatisskivor eller grov-riven !
Men EGENTLIGEN ska det väl vara "stavar" till en Jansson ? Och skivor till en gratäng ? Men vadå !! Potatis är GOTT i vilken form den än kommer, eller hur ?? Slurp !!

Lokan, jag tror nog att du kan göra som en vanlig Jansson, fast med lite kortare tid i ugnen. Vanligen är det väl ca 50 min, men med pommes bör det nog räcka med 35-40 ... Använd BARA grädde, så blir det nog mumsigt ... tongue.gif

Annars har jag ett bra tips för dem som inte direkt gillar de "slemma" ansjovisbitarna, men väl smaken !
Om man använder 2 burkar ansjovis (alltså "riktig", inte ansjoviskryddad sill el dyl), så mosar du 1-1,5 burk med gaffel och blandar med grädden + tillsätter 1 burks spad till detta. Resterande små ansjovisar KLIPPER du fint med en sax och sen gör du precis som vanligt, varvar potatis, lök och de små klippbitarna. Häller på ansjovisgrädden. Toppen är ju potatis, ströbröd och några små smörklickar. Det blir en otroligt mumsig smak !! tummenupp.gif

Min mormor hade nåt ramsa där (typ 1-2-3-lag och pannkakeramsan); jag har funderat medan jag skrivit.
Det KAN vara: 1 kg potatis till 2 burkar ansjovis, 3 gula lökar och 4 dl grädde ??? Kan det stämma, tro ???
Tikka
Lokan kan det vara detta receptet med pommes du menade?

Om inte måste jag få tipsa om ett annat recept från Mannerström.
Denna janssonen har vi gjort nu de sista gångerna o den blir jättegod smile.gif

Lokan
Jamen det där receptet var det ju!! Tänk att jag hade glömt att det var ett 'Go'kväll'recept! Tack Tikka! thanks.gif

Och tack 'omk' också - jodå, bara grädde här! biggrin.gif Din mormors ramsa stämmer nog ganska bra; sen har väl alla lite egna variationer. Men som grundrecept funkar det säkert bra!!
smuleborg
Jag föredrar Janssons baserad på rå potatis, men smaken är delad så klart. Ett tips jag fick från en kollega för några år sedan: Vänta ett tag med att hälla i grädde och ansjovisisspad (låt potatis, lök, ansjovis "vätska av sig" först). Det är min hemlighet. Därefter några klickar smör på toppen, och naturligtvis ströbröd. Busenkelt.
Överbölingen
Jag håller med Smuleborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon