Utbildad till Hortonom (typ trädgårdsvetare), men det är en rent teoretisk utbildning där man inriktar sig inom antingen biologi, teknik eller ekonomi. I slutändan kan man alltså pyssla med lite vad som, beroende på vad man nu inriktade sig på.
Under biologidelen så finner du trädgårdskonsulenter, plantskoleägare, växthusodlare. labnissar, forskare, förädlare mm
Jag som ville jobba mer praktiskt med växter skaffade lite praktik på egen hand och har det senaste året befunnit mig på ett gardencenter. För egen del tycker jag verkligen inte att det förstör ens hobby, snarare tvärtom! Ju mer man vet, desto mer vill man prova på hemmaplan!
Hur jobbet är beror alldeles på var man hamnar. Ren odling av ex. bara pelargoner i växthus hade definitivt varit ett tråkigt och enformigt jobb för mig, stressigt med om jag hade en nitisk chef! Visst hade man lärt sig mer om pelargoner och deras skötsel, men hade det räckt? Roligare då att få odla lite fler växtslag så man fick mer kunskap!
Gröna utbildningar hittar du för övrigt på SLU! Så finns det förstås lite skolor här och var i landet som har andra slags trädgårdsutbildningar.
--------------------
Hortikulturella hälsningar, Elisabeth
|