CITAT (Viveka @ 27-08-2004, 22:26)
snigel-el låter bra, men blir det inte lätt överslag i en eltråd som går så nära marken? (Jag har haft hästar, så jag vet hur ofta stängslen upphörde att fungera, för att gräs, sly och nässlor växte upp i dem).
Detta låter för bra för att vara sant... Måste bygga ett sån't.
Men Viveka: Skillnaden mellan ett 12V-system och ditt elstängsel är att ditt elstängsel producerar en HÖG spänning >10.000 volt. Lite vått gräs där ger garanterat överslag.
Vid 12V kan du lägga nästan hur mycket vått gräs som helst på trådarna (och du kan HÅLLA på trådarna med händerna utan att du känner något... DET kan du inte på ett elstängsel... det har du säkert bittert fått erfara ?

)
För den tekniske kan jag berätta att det är STRÖMMEN som känns och ställer till med obehagligheter, men STRÖMMEN (Ampere) Bildas av en SPÄNNING (volt) som drivs genom en Resistans eller Impedans (motstånd på svenska) (OHM)
Förhållandet kallas för OHMS LAG och säger att Spänningsfallet över ett motstånd är lika med strömmen genom motståndet gånger motståndet.
Spänningen U (volt)
Strömmen I (Ampere)
Motståndet R (Ohm)
U=I*R eller I=U/R eller R=U/I
Antag att "motståndet" i ditt gräs är 10.000 ohm .. strömmen som SKULLE kunna bildas blir då med ditt Elstängsel på 10000V => 10.000/10.000= 1A
(men det är strömbegränsat.. men det är EXTRA ÖVERKURS.... detta var bara enkel ÖVERKURS)
Med ett 12V batteri blir strömmen 12/1000 = 0.012A (12mA)
Hoppas att NÅGON blev lite klokare....
Varför göra det enkelt när man kan krångla till det......