CITAT (Susanne i Linköping @ 08-09-2004, 09:36)
Kloka ord, Gammelnalle! Extra överkurs, handlar den om inre resistans, möjligen?
Räcker 12 V verkligen mot sniglar? Är de så känsliga? Och inte hade jag en aning om att det var så hög spänning i elstängsel för hästar, oj. Till kor brukar man ju ha ännu högre, hur hög är "kostyrkan"?
Efter att ha läst den här tråden börjar jag allvarligt fundera på att stängsla in delar av köksträdgården mot sniglarna (minst tre olika sorter varav en är rödbrun, snäckorna ej inräknade), det låter ju som om det skulle kunna fungera!

Jo ÖVERKURSEN kommer att handla om inre resistansen
FAKTISKT!!
Men inte i människokropper eller hos sniglar

utan i "kostängselaggregatet" dvs VARFÖR dör man inte av så hög spänning ?
Fast DU verkar ha koll på det där....
JAG vet inget om sniglars inre resistans men de är ju rätt så slemmiga och bör därför ha LÅG inre resistans... (högre ström...)
Men ämnet verkar så pass intressant att det kan vara värt att prova.
Jag är väl något skeptisk till att använda KOPPARTRÅD, inte för att den är en utomordentlig ledare, men för att den oxiderar så lätt och denna oxid "skyddar" ledaren. Galvad järntråd skulle jag prova (den är dessutom billigar i INKÖP. Men jag brukar ta vad jag har hemma för sådana här experiment... (Kajsa Warg har inspirerat mig många gånger...)
KOR, däremot: Mjölkar mindre om de har en spänningsskillnad mellan fram och bakklövar på 15Volt (kan möjligen vara ännu lägre.. ett tag sedan jag frächade upp minnet...) Bl.a. därför är det viktigt att "potentialutjämna" i stall.....
Sen det där med spänning i el-stängsel: numera anger man istället effekten i Joule.... (As) men jag är för dåligt bevandrad i ämnet för att kunna omvandla häst och kostängsel..... Nån annan kanske?