Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> absolut snigelstopp, elstängsel
          sommarstaden
          Inlägg 13-08-2004, 11:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 4 266

Hejsan alla snigelovänner.
          Det finns ett sätt att bli av med sniglarna, i alla fall om det gäller en mindre trädgård.
          På en upprättstående planka drar man två oisolerade koppartrådar med någon centimeter emellan
          Dessa två trådar kopplar man till ett 12v bilbatteri eller en liten batterieliminator. Ofarligt för katter, hundar, barn och annat värdefullt, men det finns inte en snigel som tar sig förbi detta.
          Antingen vänder snigeln vid kontakten med första tråden eller så blir det stekt snigel.
          Sök på "snigelstängsel" på nätet så finns det mer att läsa.
          MVH
          sommarstaden

--------------------
          LEV VÄL I LANDEN.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          netaave
          Inlägg 08-09-2004, 10:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Viveka @ 27-08-2004, 22:26)
          snigel-el låter bra, men blir det inte lätt överslag i en eltråd som går så nära marken? (Jag har haft hästar, så jag vet hur ofta stängslen upphörde att fungera, för att gräs, sly och nässlor växte upp i dem).

Vi har också just drabbats av de första mördarsniglarna i vårt område, antingen de nu har kommit in med plantor och jord, eller migrerat från stan, som ligger ca 4 km bort, och där de funnits sen länge. (Troligen det senare, för invasionen tycks vara koncentrerad till vägar och stigar närmast stan, de har inte riktigt hunnnit in i själva trädgårdarna ännu).

Vi försöker stoppa invasionen i dess linda, genom ett allmänt upprop till folk i området att vara uppmärksamma och döda varenda exemplar de ser omedelbart.

Själv har jag tagit som vana att alltid ha en sax och en ficklampa med på kvällsrundan med hunden, eftersom det är då de kommer ut. Första veckorna knipsade jag ett trettiotal per runda, nu är jag nere i mellan 5 och 10, beroende på vädret. Konstigt nog tar jag flera i torrt väder än i regn.

Här är en fråga som kanske någon med mera erfarenhet av mördarsniglar kan besvara: Jag går samma runda varje kväll, på stigar och grusvägar genom omväxlande skog och ängsmark. Sniglarna verkar använda vägarna för att förflytta sig, heller än att gå genom terrängen, jag har ännu inte sett någon i skogen, eller ens på gräsmattan när den är nyklippt. Ändå lär de dras till nyklippt gräs.

Men det konstiga är att sniglarna ALLTID tycks dyka upp på exakt samma ställen på dessa rundor. Långa sträckor är helt snigelfria, men på ett tiotal punkter är det alltid minst en, och oftast flera sniglar. Jag kan inte se någon som helst skillnad på omgivande terräng, och samma fenomen återkommer i både ängs och skogsmark, utspritt över hela sträckan.

Någon som har en förklaring?

Men hallå! Om du klipper itu en snigel blir det ju två. De funkar väl på samma sätt som maskarna, att det växer ut en ny kroppsdel där den andra amputerats.
          Eller är jag helt ute och cyklar?

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 22:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon