Jag tycker du tänker helt rätt, lätt packning och goda förberedelser är en bra grund för en härlig upplevelse. Är sen vädret OK är det helt underbart. Det är ett tag sen jag var uppe men så här körde vi (sov bara i stugor och på stationer):
Ett par bra, snörda,
stadiga, ingångna vandringskängor med plats för vanliga sockor och raggsockor i ull (lätt och värmer även om det blir vått). Jag gick i Sarek gummistövlar första åren men stukade mig rejält en gång så sen blev det kängor.
Ett bra, helst prasselfritt vind- och regntätt ställ i gräll färg. Underställ (2 par, så hinner ett sköljas upp och torka medan man använder det andra) i som andas. 2 uppsättningar sockor. Mellanlager av valfri sort (jag gillar ull bättre än fleece, och tog också med en tunn bomullsskjorta ifall det skulle bli varmt). Mössa och vantar (jag har blivit insnöad i en stuga i Jämtlandsfjällen i juli, tro mig, de är värda sin vikt och sitt utrymme!). Jag hade med shorts och använde dem kanske 2 dagar av 30.
För dagsturer behöver du ett sitt- eller liggunderlag. Vi (2 pers) tog varsin termos med hett vatten med oss på morgnarna. Lunchen bestod av pulversoppa ur kåsa, knäckebröd och mjukost på tub och pås-te resp pulverkaffe (delikat på fjället men prova inte hemma!

). Och sen hade vi med "jägarsnus" i plastpåse (nötter, torkad frukt, russin och chokladbitar). Vatten att dricka tas med kåsa ur närmsta bäck, något uppströms om vadställena. En bra fällkniv eller liknande. Några extra plastpåsar att bära ner skräpet i.
Beroende på boendet behöver du antagligen något att sova i (lakanspåse i siden väger nästan inget, sovsäck om de inte har täcken där ni ska sova) och handduk. Numera finns badlakan i mikrofibrer men jag tycker det känns som att torka sig med mirakeltrasa...
Vi klarade oss på 10-11 kg packning, men förstås mycket mindre till dagsutflykter. Toalettartiklar packas i miniförpackningar, utom solskydd och myggmedel som man faktiskt kan behöva ordentligt av. Ett par lättare skor kan vara bra att ha men inte nödvändigt.
Havregryn och salt, resp ris och salt blandades hemma i portionspåsar. Utgår ni från fjällstationer så finns mat att köpa där normalt sett, men de har vanliga förpackningar så därför tog vi med. Jag skulle aldrig ha släpat med konserver, alldeles för tungt.
Däremot karta/kartor i bra fodral, kompass, kikare. Skavsårsplåster typ Compeed. Numera mobiltelefon förstås.
Kommer säkert på nåt mer så snart jag postat detta inlägg
Redigerat av Ingrid Zon3: 20-12-2010, 21:31