Jag och min man har jakthundar, vi jagar bara uppe till fjälls och har så gjort i 30 års tid. Kanske jag hör till de mer bevandrade då?
Det här är mina erfarenheter:
Skor är det viktigaste. Meindl-kängorna är det perfekta valet. Jag hoppas att du haft vett att köpa ett par med rejält högt skaft. Gå in dem ordentligt, jag använder inget annat än bomulls-tubsockar i dem på sommaren. Blir det för trångt i skorna kommer du snabbt att få skavsår, blånaglar och börja frysa om tårna. Glöm inte bort att smörja in kängorna ordentligt! De är inte vattentäta annars. Gympadojorna tycker jag att du ska ha på dig när du åker. De behövs på kvällen i stugan, när du ska gå runt knuten

men de har absolut inget värde uppe till fjälls. Inte heller gummistövlarna, de är värdelösa att gå i.
Vad gäller kläder är jag och min man inte riktigt överens. Jag klär på mig så att myggen inte kan anfalla. Min man dränker sig i myggmedel.
Jag kör långkalsonger, jeans, långärmad T-shirt, flanellskjorta, snusnäsduk runt halsen, kepa och en vindtät jacka med många fickor. Är det varmt börjar jag svettas ganska snabbt. Se till att ha med ombyte. Smutsiga kläder fryser man lätt i.
I fickorna har jag alltid en "nödpåse" den innehåller kompresser, plåstertejp, en rejäl bit toalettpapper och en dambinda.
Nu skrattar du och tycker att dambindan kan du iaf hoppa över. Enda gången jag har använt den var när ena hunden klöv en trampdyna och blodet stod som en fontän. Plåster kan du hoppa över, om olyckan är framme räcker inte ett plåster långt. Kompresser och plåstertejp är ett bättre val, det går att använda mot skavsår också.
För dagsturer på fjället packar jag:
Trangian
Kokkaffe
En tom plastflaska
Ett gäng limpmackor som jag brer på morgonen
Tändstickor
En varm tröja
Kakor.
Förklaring:
Trangian är ett bättre val än termosen. Det spelar ingen roll hur bra termos du köper, när den är halvfylld svalnar vattnet väldigt fort. Och varför bära med sig vatten? Ni skulle ju vara ute från 7-18, då behövs det kaffe många gånger.
Kokkaffe dricker jag aldrig annars, men jag lovar att det är jättegott uppe till fjälls.
Plastflaskan därför att ibland kan det vara så att där det finns vatten, där är det miljarders mygg eller det blåser apa. Alltså tar man med sig vatten i flaskan och fortsätter nån kilometer till, tills man hittar ett bra ställe att rasta på. Jag har burit vatten i Trangians kaffepanna många gånger. När vi hittar det perfekta raststället är det inte mycket vatten kvar i kaffepannan.
Limpmackorna, ja då lyxar jag till det lite. De packar jag nämligen i en rejäl plastlåda. Bara därför att de ser bra mycket mer aptitliga ut, än limpmackor packade i en plastpåse som på nåt mysko vis alltid hamnar längst ner i ryggsäcken.
Tändstickor behövs om du ska få igång Trangian. Cigarett-tändare fungerar inte om det är kallt. Blåser det väldigt mycket, stoppa tändstickan i mungipan innan du tänder den, då brinner den bättre.
En extra tröja kan alltid behövas, även om det är varmt ute. Uppe på kalfjället kan det blåsa rätt bistert även på sommaren. Jag stoppar ner en fleecetröja i ryggsäcken. Den väger nästan ingenting och har du en vindtät jacka fungerar den utmärkt.
Kakor! Jag är inget kakmonster, men en förpackning Singoalla är aldrig fel uppe till fjälls. Choklad är inte fel heller, men är det varmt är kakorna bättre

Nötter och russin är gott också, men inte till fjälls. Är det varmt så fastnar det i halsen på mig.
Har jag glömt nåt?
Handskar!!
Hellre ett par tunna skinnhandskar än händerna indränkta i myggmedel. Limpmackorna luktar så konstigt annars
Vad gäller myggmedel är jag och min man helt överens om att US622 är det mest effektiva som finns att köpa nu. Han använder spray, jag föredrar roll-on.
Nu kommer jag inte på nåt mer, men jag har säkert glömt en massa "bra att veta saker"
Lycka till!