Men samtidigt ska man ju inte förköpa sig på julklappar till barnen. Vill de ha en ny dator men man har bara råd med ritpapper och pennor, Ja då är det smartare att köpa ritpapper och pennor. Barnet blir kanske besviket, men om man förklarar så förstår de. Barn som fortfarande tror på tomten behöver inga dyra klappar och inga förklaringar.
Jag har en internetvän som varit utförsäkrad i 6 månader och levt på soc. Hon tyckte synd om sin son och gick och handlade julklappar för januarihyran. Inte hela, men 1500:-. Jag blev heligt förbannad! Veckan före hade vi skickat till henne 3 kg godis till julen. Jag frågade vad hon helst av allt skulle vilja ha till jul och då svarade hon en massa godis för att ha mys med barnen. Därför fick hon godis. Fast hon visste ju inte att vi skulle skicka. Sen gör hon så. Jag blev skitförbannad rentutsagt. Klappar för hundra kronor hade räckt! Dessutom efter att hon fått godiset! Men nu löste det sig för hon fick pengar från en välgörenhetsstiftelse. Rena turen ju.
|