Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Citrushybrider, varför?
          Tyr
          Inlägg 09-02-2003, 17:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 514

På www.livsmedelssverige.org finns att läsa följande om clementiner:

""Den grupp av frukter som ofta kallas "småcitrus" omfattar en hel rad apelsinliknande produkter varav den mest vanliga i Sverige är clementinen. Frukterna omfattar olika varianter av mandariner eller korsningar mellan mandariner och andra citrusarter.

Stamformen av mandarinen kommer från ön Mauritius. Dessutom är två andra varianter kända, tangerinen, som härstammar från Nordafrika och uppkallats efter urskeppningshamnen Tanger, och satsuma, som härstammar från den japanska ön Kiushu. Dessutom finns ett stort antal korsningar mellan mandariner och andra citrusarter. Frukterna är mindre, sötare och mer aromatiska än apelsiner. Skalen är tunna och lätta att skala av. ""

Är det nån mer än mig som stör sig på alla dessa hybrider?
          Syftet med dom måste ju enbart vara för lönsamhetens skull. Sen att smaken och perfektionismen går förlorad, det struntar producenterna i.

Jag kan till viss del förstå varför man tar fram hybrider, t ex för att dom ska tåla längre transportsträckor osv men det får inte gå till överdrift.

Men det finns ju mängder av hybrider i växtvärlden så det kanske inte är något nytt men det tål att tänkas på tycker jag iaf .

--------------------
          Zon II

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tyr
          Inlägg 14-02-2003, 21:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 514

Se då på koalorna som endast äter bladen från eukalyptusträden.
          Eller pandorna som bara äter bambuskott, där kan man snacka om utgifter för trädet, om det var så du menade.

Bananen som vi allmänt äter idag är mycket riktigt en korsning av flera mindre ätbara varianter, det hade jag glömt. Och som jag sa tidigare, det vimlar av hybrider i växtvärlden och vissa såna vill man ju inte vara utan wink.gif

Förresten Ina, jag kollade ditt album och la märke till en stor "sprätt iväg" som du hade, den måste vara minst 5 år va?

Hur många stammar har den, 2, 3 som har förgrenat sig längre upp, det var lite svårt att avgöra på bilden nämligen.

--------------------
          Zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon