CITAT (mekare @ 09-09-2004, 16:46)
personligen tycker jag sämre om föräldrar till småbarn som inte uppfostrar barnen. Verkar som det mutas med godis och annat när barnet egentligen borde lära sig hur man uppför sig och hur världen är funtad. Inte funkar det att skrika och få godis senare i livet..... Föräldrarna gör barnen en stor otjänst tycker jag - sucka.
Sedan så finns det några (kanske många) bra föräldrar som man nästan aldrig märker för deras barn är snälla och inte skriker.
Jag håller med dig, och det är frustrerande för mig som storebror att vara med om liknande saker ofta, t.ex. Min lillebror säger:
- "pappa, kan jag få en glass"
- Nej, du har redan ätit 4 glassar idag, det räcker nu!
- Nehe, då går jag till mamma!
Mamma, kan jag få en glass till?
-Nej, du har redan ätit massor, det räcker nu!
- Men, jo, snälla!
- Nej, du får inte mer!
- Bhaaaaaa!!!!! Jag vill ha en glass till!! snyft!! snyft!!
- Ok då, du får en glass då!
- snyft snyft ...
Och sedan får han en glass, slutar gråta, springer och tittar på tv eller spelar dator och sedan har denna händelse aldrig ägit rum, i alla fall verkar det inte så...
Av detta så lär sig barnet bara att
"gråter jag eller skriker lite så får jag precis som jag vill" , vilket sen ofta resulterar i en enorm uthållighet i strider vilket ofta ger dåliga betyg, eftersom läxorna "är tråkiga" och så orkar föräldrarna inte strida med barnet tillräckligt för att det ska läsa läxan...