CITAT (malcolm @ 01-01-2011, 14:21)

Jag skulle kunna tänka mig att det är nätdelen som gått sönder i TV:n och den går att laga/byta ut men vad en sådan operation kostar har jag ingen aning om. Dagens TV-tekniker är inga reparatörer i egentlig mening utan det handlar mest om att byta kort, det är inte alls som i forna tider då de satt med en lödkolv och bytte enstaka komponenter.
Om nätdelen vore sönder skulle nog inte lampan blinka? Det verkar mer vara en indikation på att något fel hindrar TV:en under uppstarten. Eventuellt kan man utläsa något felmeddelande genom att räkna blinkningarna.
Och det där med att byta kretskort har förföljt TV-reparatörer sedan TV:en först uppfanns. Det har sällan varit sant dock, det är först nu med de nya platta TV-apparaterna man byter hela kretskort. Och man lagar fortfarande vissa delar på komponentnivå, som nätdelen och drivkortet för bakgrundsbelysningen. De gamla TV-apparaterna med bildrör lagades på komponentnivå med mycket få undantag. Att byta hela kretskort blev helt enkelt alldeles för dyrt.