Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför gör katten så?
          boxer2
          Inlägg 31-12-2010, 15:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

Min granne berättade att hennes sons katt helt plötsligt har börjat riva på väggen i stället för på sin klösbräda, någon som vet varför katten plötsligt beter sig så?

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          batski
          Inlägg 03-01-2011, 14:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Jag har bott med 2 katter som var delvis innekatter. Vi bodde på bottenvåningen och hade uteplats så de fick gå ut när jag var hemma men jag ropade alltid in dem (de brukade hålla sig i närheten) innan jag gick hemifrån så de fick vara inomhus när jag var borta. Detta för att jag tycke området inte kändes helt tryggt för katter, fast när jag var hemma hade jag någorlunda koll på dem. Men jag var hemma rätt mycket och då fick de komma och gå som de ville.

Jag satte upp flera klösbrädor i lägenheten och under deras uppväxt när började klösa på "fel" ställe lyfte jag upp dem samtidigt som jag sa ett bestämt nej och bar över dem till klösbrädan och höll försiktigt deras tassar och visade de att det var där man klöste samtidigt som jag pratade uppmuntrande med dem. Jag tyckte det funkade. Det var verkligen väldigt sällan som de i vuxen ålder fick för sig att klösa nån annan stans än på sina klösbrädor och klättermöbler. De ytterst få ggr som de ändå gjorde det bar jag bara dem till klösbrädan och de klöste där.

Vet inte om det är lika lätt när de redan är vuxna men de är ju inte dumma så jag skulle ändå testa det. Man ska inte bli arg på dem, utan bara tala om för dem och visa dem vad dem ska göra istället. Sen funkar det säkert olika bra med olika individer.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 18:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon