Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växthusgrund - gjutning och murning
          elth12
          Inlägg 04-01-2011, 10:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 27 026

Vi ska bygga träväxthus till våren och kommer inte att göra något arbete själv, men jag vill ändå ha full koll på hur det ska göras. (Enligt devisen "Förtroende är bra, men kontroll är bättre"). Växthuset ska vara i trä och glas på mur och på ca 18 kvm.

Jag har försökt läsa på och tror mig ha förstått att man ska gjuta en sula på frostfritt djup, mura lecablock under mark och sedan (i vårt fall) tegel ovan mark.

Min fråga är: Kan man gräva en "ränna" i rätt djup och i denna lägga grus och sedan armera och gjuta sulan, för att slippa bygga en gjutram?

Grävdjupet för golvet (ska ej ha bäddar) kan väl vara väsentligt mindre än för väggarna? ...och skulle då inte påverka ovannämnda ränna, som skulle hamna lägre.

Jag har tiotusen fler frågor, men börjar med denna för att se om jag får svar!

Vänliga hälsningar från Malmö
          Elin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 04-01-2011, 18:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Vad du bör fundera på är om du har tänkt dig odlingsbäddar eller odling i krukor. Där finns det många tyckanden och tankar...

Om du väljer att ha möjligheten till odlingsbäddar så bör du ju inte gjuta en platta med betong under. Då ska det räcka med att du gräver ordentliga rännor - helst ned till frostfritt men det beror ju på var i landet man bor hur djupt det är. I botten och runt lecablocken lägger du då samkross för dränering och stadga.

Om du väljer att lägga grus/samkross/makadamm 8eller vad du vill ha och vad alla olika rkommenderar), tänk på att när det packas så blir det mindre. Tyvärr var det ingen som upplyste mig om detta och jag tänkte inte på det själv så när mitt lass med samkross kom så blev det i alla fall en hel del ton för lite trots att jag trodde att jag tagit till i överkant med 2-3 ton extra. Eftersom det är själva transporten som kostar så får jag komma på något annat nu men det känns inte så kul.

TILLÄGG:

Tänk om man någongång lärde sig att läsa ordentligt! biggrin.gif
          Det står ju klart och tydligt att du inte ksa ha bäddar så varför tjattrar jag om det? nono.gif

Och ja, rännan bör vara djupare än där du slutligen kommer att ha golvet.
          Och ja, man borde kunna gräva en ränna och mura i utan att behöva bygga upp en gjutram.
          Det är ju två olika tekniker. Och jag antar att det är olika kostnader. Kanske bör du kolla vad det kostar med leca och murbruk kontra bygga ram i billigt virke och få betong "serverat".

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 00:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon