GRATTIS Anki vad roligt.
Ventilation! snåla inte med takluckor... Hur stort hade du tänkt bygga? Vill du odla i markbäddar eller ska du göra golv över hela.
Du måste fundera på om du ska ha glas eller kanalplast.. båda har sina fördelar och nackdelar.
Glas- kan spricka då tjälen går ur marken på våren, det blir då att gräva och gjuta ner under tjälen. Du behöver skugg-gardiner eller skuggpasta
Men man ser in i växthuset ute från det är mysigt.
Kanalplast står emot bättre mot snö hagel blåst, du behöver inte skugga, du behöver inte gräva djupt för grunden.
en bra lösning tycker jag är glas på väggarna och kanalplast i taket.
Ha inte dörröppningen mot söder

, det har jag... och på sommaren behöver man ha dörren öppen hela tiden för det blir både för varmt och fuktigt. jag får då ha ett skynke hängande i dörren och då är det jobbigt att ta sig in och ut! och för att skydda mot solen, innan jag hade skynke blev växterna brända

.
Jag har ju bara ett litet hus på 6 m2 ALLDELES FÖR LITET!!!! med två takluckor, det räcker inte skulle behöva en dörr i andra enden så det blir genomströmning av luften. "bara" 120 tills taket börjar ALLDELES FÖR LÅGT tomater och annat långt slår i taket alldeles för tidigt...
Men jag är glad att jag har mitt, bättre än inget

Så lite tips från mig