anki/ronninge
hejsan!

Till våren ska det bli växthus här hemma.

Tänkte höra med er om.....

Plus och Minus

angående bygget, odling, inredning, ventilation, osv...

dom små detaljerna är viktiga!!

Maggan H
Vad jag saknar i mitt är mer plats..... ta till i storlek! Växter tar mycket plats!

Och bättre höjd, en halv meter till hade varit kanon. Har ca 1.40 upp till där taklutningen börjar.

Vattenindragning och ett eluttag är bra, det har jag till värmefläkten.
anki/ronninge
Tack maggan! detta lägger jag till i agendan över växthusbygget!! tack!
CITAT (Maggan H @ 06-01-2011, 13:10) *
Vad jag saknar i mitt är mer plats..... ta till i storlek! Växter tar mycket plats!

Och bättre höjd, en halv meter till hade varit kanon. Har ca 1.40 upp till där taklutningen börjar.

Vattenindragning och ett eluttag är bra, det har jag till värmefläkten.

blomkronan
GRATTIS Anki vad roligt.

Ventilation! snåla inte med takluckor... Hur stort hade du tänkt bygga? Vill du odla i markbäddar eller ska du göra golv över hela.
Du måste fundera på om du ska ha glas eller kanalplast.. båda har sina fördelar och nackdelar.

Glas- kan spricka då tjälen går ur marken på våren, det blir då att gräva och gjuta ner under tjälen. Du behöver skugg-gardiner eller skuggpasta
Men man ser in i växthuset ute från det är mysigt.

Kanalplast står emot bättre mot snö hagel blåst, du behöver inte skugga, du behöver inte gräva djupt för grunden.
en bra lösning tycker jag är glas på väggarna och kanalplast i taket.

Ha inte dörröppningen mot söder sad.gif, det har jag... och på sommaren behöver man ha dörren öppen hela tiden för det blir både för varmt och fuktigt. jag får då ha ett skynke hängande i dörren och då är det jobbigt att ta sig in och ut! och för att skydda mot solen, innan jag hade skynke blev växterna brända sad.gif.

Jag har ju bara ett litet hus på 6 m2 ALLDELES FÖR LITET!!!! med två takluckor, det räcker inte skulle behöva en dörr i andra enden så det blir genomströmning av luften. "bara" 120 tills taket börjar ALLDELES FÖR LÅGT tomater och annat långt slår i taket alldeles för tidigt...

Men jag är glad att jag har mitt, bättre än inget biggrin.gif

Så lite tips från mig smiley_small_hug.gif
anki/ronninge
så bra med tips. så mycket vet jag redan nu att, jag ska använda plast, att ha två ingångar har jag haft klart för mig länge, viss erfarenhet av stora växthus på jobbet. har tänkt ha såbäddar i midjehöjd med tanke på mina leder/muskler/rygg. så detta med plattor till golv känns inte så viktigt, man kan ju lägga grus . tack för dina tips! smile.gif
CITAT (blomkronan @ 06-01-2011, 13:43) *
GRATTIS Anki vad roligt.

Ventilation! snåla inte med takluckor... Hur stort hade du tänkt bygga? Vill du odla i markbäddar eller ska du göra golv över hela.
Du måste fundera på om du ska ha glas eller kanalplast.. båda har sina fördelar och nackdelar.

Glas- kan spricka då tjälen går ur marken på våren, det blir då att gräva och gjuta ner under tjälen. Du behöver skugg-gardiner eller skuggpasta
Men man ser in i växthuset ute från det är mysigt.

Kanalplast står emot bättre mot snö hagel blåst, du behöver inte skugga, du behöver inte gräva djupt för grunden.
en bra lösning tycker jag är glas på väggarna och kanalplast i taket.

Ha inte dörröppningen mot söder sad.gif, det har jag... och på sommaren behöver man ha dörren öppen hela tiden för det blir både för varmt och fuktigt. jag får då ha ett skynke hängande i dörren och då är det jobbigt att ta sig in och ut! och för att skydda mot solen, innan jag hade skynke blev växterna brända sad.gif.

Jag har ju bara ett litet hus på 6 m2 ALLDELES FÖR LITET!!!! med två takluckor, det räcker inte skulle behöva en dörr i andra enden så det blir genomströmning av luften. "bara" 120 tills taket börjar ALLDELES FÖR LÅGT tomater och annat långt slår i taket alldeles för tidigt...

Men jag är glad att jag har mitt, bättre än inget biggrin.gif

Så lite tips från mig smiley_small_hug.gif

Peztis
Och så ska du ju fundera på om du endast ska odla eller om det även ska vara en myshörna med plats att kunna sitta och äta eller så.

Om du ändå ska ha odlingen i midjehöjd så kan ju en variant vara att bygga upp hela växthuset på en högre grund så att hela bygget kommer upp och på så sätt utnyttja volymen mer.

Ska du bara ha odlingsbänk eller -bädd? Om du har odlingsbänk, har du då något under eller endast grus? Det gäller ju alltid att utnyttja utrymmet maximalt...
Kullatorpet
CITAT (anki/ronninge @ 06-01-2011, 12:03) *
hejsan!

Till våren ska det bli växthus här hemma.

Tänkte höra med er om.....

Plus och Minus

angående bygget, odling, inredning, ventilation, osv...
dom små detaljerna är viktiga!!

Grattis till blivande växthuset blomma.gif Ska själv börja min första odlingssäsong med växthus, har fått så många bra tips här inne. Har försökt ta med de flesta ideérna från dessa tips. Kolla gärna bland mina bilder på vårt växthus.
ogräset
Hejsan!
Ett växthus är helt underbart att ha, bara att gå in i växthuset är rogivande.
Har ett växthus som är ca 13 kvadrat 3 meter till nock, och där taket börjar, är det 1,80.
Bygg inte för litet , du kommer att ångra dig.

Mvh Birgitta
Susanna
Gör plats för ett fikon om du kan. Att skörda dussinvis med egna fikon i augusti och september är fantastiskt!
anki/ronninge
oj oj tack för bra svar.

inte för litet, nej det ska jag inte göra! smile.gif

många takluckor,
ev 2 dörrar

det blir plast
grunden är jag osäker på än.

såbäddar i midjehöjd ja, tänker utnyttja platsen under dessa bäddar

tänkte ha typ takrännor i tak , bra sätt att slippa hänga växter på krokar., plus att vatten rinner av lätt

en planteringsbänk tänkte jag på åxå.

sen tänkte jag även på att jag ska kunna köra in med en skottskärra, så dörren får anpassas

syftet med växthuset är inte direkt att driva upp en massa sommarblommor

jag vill testa detta med att föröka perenner, buskar, träd.

sen villl jag ju gärna ha lite vardags grönsaker, kryddor.

att sitta inne i växthuset är ett plus , men inte så att hela familjen ska vara där samtidigt wink.gif

gu vad kul detta är..smile.gif

ja fikon , så gott...
CITAT (Susanna @ 06-01-2011, 21:59) *
Gör plats för ett fikon om du kan. Att skörda dussinvis med egna fikon i augusti och september är fantastiskt!

ja fikon , så gott...
CITAT (Susanna @ 06-01-2011, 21:59) *
Yvonne Holmgren
Hej!
Vad kul! Jag byggde mitt växthus för 3 år sedan och har varit jättenöjd!! Det enda som jag hakat upp mig på var att jag skulle ha byggt större än 8.5kvm! Jag har fyra vädringsfönster med automatiska öppnare och en dubbeldörr. Både väggar o tak är kanalplast. Många tycker att det inte är så mysigt med kanalplast men det finns också många fördelar: Inte så varmt o ingen insyn! Växthuset står i "vandrande skugga" och det gör att det aldrig blir för hett. Jag har odlat tomater, gurka o paprika i hink. Fungerar toppenbra. I hörnet har jag en druva, Sukribe, som är planterad i marken i en stor bottenlös kruka så att rötterna har haft möjlighet att förgrena sig fritt. Fördelen med detta har också varit att jag aldrig behöver vattna vindruvsplantan. I höstas skördade jag massor med klasar!! Mot ena väggen har jag hyllor där persilja, dill, basilila m.m trängs med varandra. Som golv i växthuset lade jag stenplattor i grått, svart och rött. Urtjusigt mot den annart trista gråa aluminiumet! Den sista decimeterna runt kanterna är fyllda med grus vilket gör det lätt med avrinningen när jag duschar golvet i växthuset. Lycka till!
Ally
Det ända jag ångrar är läge....

Det optimala stället skulle ha haft morgonsol från soluppgång, skugga från träd mitt på dagen, solen igen sent på eftermiddag... Men jobbigt att bygga grunden, för mycket sten, och det är gamla skogsmark...

Byggde istället bredvid grönsakslandet, men där börjar dagen i skuggan av huset.
På våren (antar jag... nu blir det första vår) och hösten när det är kallt på natten, det dröjer innan växthuset blir uppvärmt av solen.

Jag har glas väggar och plast tak, och hade mycket ångest inför beslutet, läste mycket på Odla och sökte, sökte, sökte på alla möjliga inlägg om ämnet!! Det blev snyggt med glaset smile.gif
Har odlingsbädd på ena lång sida, och marksten i resten, och odlar i krukor också.
14 kvm Euro Maxi4 från Willab med extra höjd, och lackat. Gjorde en önskelista av alla tillval, och sedan tog allt! Extra dörr (dubbel förståss!), extra fönster, plast tak, lackat. Med storleken, tog max utan att behöva ansöka bygglov, men.... Why not? Jag är nöjd med storleken nu, efter en säsong, men snart, säkert blir det trångt....

Tänk på vatten och el i växthuset också, det måste man ha!

Jag har en stor vattentunna inne i växthuset, tanken är att den ska "reglera" tempen... Men 300 liter tunna är kanske för lite för det syftet....

Lycka till! Och grattis!!
Kamilla_I
Vilken underbar tid du har framför dig smile.gif

Här är mitt växthus bygge (delar av det iaf) Växhuset 2006

Det är ett färdigt växthus från Willab.
Euroserre maxi 4, förhöjt, 16,4 kvm.
jag tycker storleken är rätt lagomt om jag ska vara ärlig... men tidigare har jag haft det lite trångt på våren med alla småplantor.
Jag har el i växthuset, men inte vatten... det ångrar jag.
Det är inte så kul att dra slangen över alla planteringar och dra omkull krukor sad.gif
Isolerplast 8mm kanal...men jag kommer att byta på framsidan när jag börjar jobba igen (jag studerar nu) eftersom det blir en "instängd" känsla i plasten. men bara på framsidan, eftersom vi bor i ett ganska hustätt område så vill jag inte gärna att grannarna hela tiden ska spana vad jag gör sweatingbullets.gif
Men jag tyckte det var smart med isoplast för jag bor i ett snötyngt län och då fanns inte säkerhetsglaset.
bullerbybo
Vi byggde ett träväxthus på mur från Glasbacken förra våren.

Vi har isolerplast i både väggar och tak. Har tänkt sätta in en småspröjsad pardörr istället för originaldörren senare så då blir det ändå lite mer utsikt där.Ev. skulle jag kunna tänka mig ett par rutor glas åt framsidan om det inte hade varit för att barnen har sin bollplan år det hållet. I övrigt gillar jag den begränsade insynen då växthuset ligger nära grannarna.

Syftet med våt växthus är att odla och förlänga odlingssäsongen så mycket det går. Kombinationen kanalplast, mur och markisolering ihop ger en fantastisk värmeeffekt. Vi har haft 10 plusgrader på natten de senaste dagarna trots att det varit minusgrader ute nattetid. Det är jättestor skillnad mot hos vänner/bekanta som har vanliga glashus.

Monteringen var inte så komplicerad, men förarbetet med att gräva ut för grund, el och vattenledningar var jobbigare än vi trott.

Glömde det viktigaste!!

Det enda jag ångrar vid bygget var att vi inte köpte till fler takluckor. Detingick 3 automatluckor till 15 kvm växthus och fler vore bra,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon