Det är bra att blanda om i komposten, framför allt är det bra och viktigt att lägga tunna lager av olika saker, och luftiga saker mellan varv av mer kompakta, för att luft behövs - kolla i dina böcker. Ibland bör man vattna också.
Om du har t ex två "gallerkomposter" kan du öppna fronten på den du använder och "vända över" den i den andra innan du börjar på ny kula - det är nog enklast. Många har tre fack för att klara detta (ett för årets, ett för att kunna vända över årets och på så sätt lufta, och ett där den komposten får eftermogna). Själv håller jag på att bygga ut min kompost till tre fack, man behöver mkt mer plats än man tror när man väl kommit igång, och bra kompostjord är ju en gruva för grönsaksodlingarna. Jag brukar hämta tång och löv och annat från omgivningen för att få bra blandningar, och klippa ned tunna tunna björk- eller blåbärskvistar som jag ändå har på tomten.
Tyvärr har jag ingen trädgårdsflis, så grenar över 1 cm tjocklek har jag slutat tänka på som kompostmaterial, de tar alldeles för lång tid tycker jag. Dem eldar jag istället - men har du en trädgårdsflis finns nog inget bättre än att kunna blanda i flisade grenar.
Apropå din mask i somras: Jag hörde ett spännande radioprogram i somras om daggmask. Det visade sig att det finns en väldig massa olika arter, många av dem finns i grönsakslanden också. Just en sån där jättetjock och lång mask minns jag att maskkillen pratade om, men namnet på den minns jag inte. Jag har själv hittat såna i mina land, man blir ju glad.
Den bästa masken för komposten kallas tror jag kompost- eller dyngmask. Den är rödare än de "vanliga" daggmaskarna. Jag har hittat gott om sådana när jag samlat in komockor från bergen utanför huset. De maskarna lever på färskt avfall, och förökar sig dessutom många många gånger snabbare än de flesta andra. Finfint om du hittar sådana att lyfta in i din kompost, eller också slingrar de dit på egen hand!
Redigerat av EKLO: 08-01-2011, 10:39
|