Ska plantera en ca 30 m lång häck åt sydväst, dvs åt blåshållet och även utsiktshållet. Den ska vara friväxande och ändå tät. Sydkrafts bestämmelser gör att den inte får bli högre än 2-3 meter. Jag har fastnat för bärhäggmispel ur E-plantsortimentet, Amelanchier alnifolia fk Alvdal E. Är det någon som har erfarenhet av denna växt?
Eftersom jag vill ha något riktigt tätt, som också utgör skydd för harar och fasaner, funderar jag på att plantera en dubbel eller tredubbel häck. Tänker mig en inre häck av liten svartaronia, Aronia melanocarpa 'Hugin' E. Tanken är att den ska komplettera bärhäggmispeln i blommingen, dvs. inte blomma samtidigt. Är det någon som vet om det kommer att funka? '
Dessutom tänkte jag att höstfärgerna kompletterar varandra, häggmispeln blir gul och aronian röd.
Om inte detta räcker för att skapa ett tätt buskage kanske jag sätter en rad med friväxande måbär utanför häggmispeln, dvs ut mot åkrarna. Är det någon som har erfarenhet av friväxande måbär?
Hur brett måste ett sådant arrangemang bli?
Jag undrar detta, därför att jag tänkte plantera alltihop i markduk. Jorden är bra, lätt lera, men mycket full av svåra ogräs! Inte en chans att jag kan gräva bort det och sedan hålla ogräsfritt! Därför, även om jag detta år bara planterar en rad med bärhäggmispel (jobbigt nog för en helg!) så ska markduken vara tillräckligt bred för alla de tre (eller två) häckraderna (om jag nu bestämmer mig för en dubbel- eller trippelhäck).
Sedan en fråga om det estetiska:
Gubben är skeptisk till min idé om rad med bärhäggmispel och en lägre rad med liten svartaronia innanför. Menar att det kommer att se ut som två raka streck mitt i vår utsikt. Vad tror ni? Bör jag göra det hela lite mera oordnat? Kanske jag behöver tips om hur jag placerar ut buskar så att dom växer i en naturlig oordning?