mina tips är skaffa mycket böcker (om du inte redan har böcker).
sedan ett annat tips är att lär dig trädgården, vad har den för jord i de olika delarna, var är det som varmast/kallast, var är det torrast/blötast, var är det mest sol/skugga, var är det mest skyddat/oskyddat, var smälter snön snabbast, var kommer frosten först/sist m.m.
detta är bra att lära sig så du vet var du ska plantera vad (fikon exempel kräver skyddat läge med mycket sol och värme).
mitt andra tips är såklart som du själv var inne på att ta reda på vad du har där. och av det sedan komma fram till vad du vill spara, ta veck, flytta. och även kolla över hur växterna hur dom mår. behöver det beskärning ?, näring ?, jordförbättring ? flyttas ? och lär dig om växterna som redan finns där.
när det gäller att skapa en trädgård med ALLT så visst det kan ta lång tid att få en välväxt och uppvuxen trädgård men det beror ju ockås vad för trädgård man vill ha. sedan är vi olika jag är en som gör mycket i början och är ute mycket bland växterna skissar aldrig jag tänker på plats. andra planerar vi i veckor/månader och skissar upp och funderar. ett tips dock är annars att ha en mycket i krukor första år innan man bestämt sig för planteringar och sådant. även flerårigt trivs i krukor (kan till vintern grävas ner tillfället i marken).
hur du vill ha det och vad du gillar är ju svårt för andra att säga. vilka växter du vill ha/måste ha måste du ju komma på. och det är ju svårt att ge förslag när man inte har så mycket att utgå ifrån. igen kollar du mycket i böcker/på nätet efter växter och så så får du nog mycket tips. det är din trädgård så det är viktigt att den blir så som du vill ha den och så att du får en trädgård du trivs i.
på bogrönts hemsida har dom enkla tips (inspiration klickar du på)
http://www.bogront.se/
Redigerat av flaxss: 09-01-2011, 01:10