Du känner mig ju Meriona så det vet du att jag också tycker att djuren är viktigare än människor. Men djuren blir inte hjälpta av att man förmänskligar dem! Svanar har alltid överlevt vintrar, jag tycker det är nedlåtande att påstå att de inte skulle klara sig utan vårt bröd. Att kasta bröd i ankdammen förstör dammen och därmed svanarnas och ankornas hem. Om jag hittar en skadad eller svältande individ tar jag också hem den och gör allt för att rädda livet på den, men de här ingreppen i stor skala skrämmer mig faktiskt. Det är hemskt att det finns lidande i naturen, men t.o.m. jag tycker att man måste skjuta skabbrävar, inte fånga dem. Du matar mössen och din granne sätter ut musfällor. Vi utrotar vargen som borde hålla nere rådjursstammen - rådjuren ökar och skadar skogen och det blir en massa viltolyckor - jägarna säger att de måste decimera stammen - djurvännerna matar de återstående rådjuren så att fler överlever vintern som sen kan bli skjutna eller påkörda, samtidigt som vi skjuter vargar för att de annars äter upp våra älskade rådjur... Det finns vissa samband som man knappt kan ana sig till. Ett exempel: vargarna försvinner, älgstammen ökar. De betar av mer videsly så det blir färre videkissar till våren vilket i sin tur har en negativ effekt på både humlor som äter pollen och tidigt anlända tropikflyttande fåglar när det är kallt och ännu ont om insekter. Jag vidhåller att det är bättre att läsa på, sluta förmänskliga och sätta in naturskyddsåtgärderna där de verkligen behövs.
--------------------
Det ska gå.
|