CITAT (Jan Lindgren @ 11-01-2011, 17:37)

Hej!
Man ska kanske vara lite försiktig när man gör listaor över sk utrotningshotade fåglar. Jag reagerar direkt när jag ser en vanlig burfågel med på listan. Den är dessutom mycket lätt att föröka. Det finns inte den minsta risk att den kommer att dö ut.
MVH
Jan Lindgren
Jag antar att listor likt där jag tog den ifrån hänvisar till vilda populationer och inte i fångenskap. dock finns det många arter som dött ut i det vilda, men fortfarande finns i fångenskap. Dels för att habitaten kanske inte finns kvar. I fallet med en snigel här på Nya zeeland tex eller för att det inte finns pengar till återintroduceringar. Ngt som också är mycket vanligt tyvärr. Samtidigt får vi inte glömma att i fallet med många burfåglar som var vanliga förr och som var lätta att föda upp faktiskt nu är helt utdöda. Där har vi tex paradispapegojan ifrån Australien, Rosahuvad anka och huppe stare.'
De har ju en viktigare uppgift i naturen än som burfågel, så bara för att en art är vanlig som burfågel ska vi inte sluta skydda vilda populationer.
Vilken art syftade du på Jan?
CITAT (Huggorm @ 11-01-2011, 18:38)

Vi har en del stora kraftverksdammar i Sverige med, så vi kan ju inte klaga allt för högljutt
Inte så förstjust i de svenska dammarna heller. Men jag tycker inte man kan jämföra de här olika fallen. Det är allt för olika miljöer.