Hej!
Tack för alla bra svar! :-) Jag förvarar potatisarna i en ouppvärmd källare, men det ligger ett hyreshus ovanpå, så jag tror att tempen ändå håller sig runt 15 grader. Det är tydligen för varmt. Jag har bestämt mig för att flytta potatisarna till kylskåpet nu, det är enda utvägen. Jag bryter av groddarna så får vi se. Men det är nog som Gossen Ruda skriver, har det väl börjat....
Intressant är att det endast är de översta potatisarna som har börjat gro, alltså de som är närmast ljuset (jag har försökt att stänga ute allt ljus, men det kommer nog in lite ovanifrån).
Det där med luftfuktigheten var intressant. Hur ska man fixa det? 75 % i kylskåpet låter dock bra. Man kanske ska införskaffa en vinkyl och ställa in den efter sina potatisbehov? Undrar om det går att fixa luftfuktighet i dem? Hmmm, varför finns det inte potatiskylar på marknaden? Jag är säker på att vi trädgårdsentusiaster är en lika stor och köpstark målgruppp som vinentusiasterna. Potatiskylen skulle man dessutom kunna ha sina dahliaknölar mm i.
Nästa år ska jag testa att förvara sättpotatisarna i jorden. Det fungerar ju som sagt utmärkt med jordärtskockorna.
Med vänlig hälsning Ann
|