Att förvara potatis i jorden över vintern som med jordärtskockor är lite av ett vågspel om det är mycket snö som förra året och detta år så kan det gå jättebra för då isolerar snön så att tjälen inte går ner så djupt. Men en snöfattig vinter så går tjälen ner och då är det adjöss med potatisarna. Potatis tål nämligen inte minusgrader som jordärtskockorna gör. Så jag skulle inte satsa på den metoden.
Jag sparar potatisar av en sort som farfar odlade (vet dock inte vad den heter), odlar den mest för att farfar gjorde det.
Jag lägger dem otvättade i åtknutna plastpåsar så att de inte ska torka ut, det hjälper. Några lägger jag i kylskåpet och några i skafferiet. Det har en ventil som man kan öppna och stänga beroende på utetemperaturen så att man får lagom kallt så länge det är kallt ute. Flera olika påsar på flera ställen sprider riskerna. Någon av dem klarar sig alltid.
Förra året hade de blivit lite varmt och de flesta hade fått 10-30cm långa groddar innan det var dags att plantera ut. Har potatisarna väl gått ur vintervilan så är de vakna och då fortsätter de att producera blast. Men ju svalare förvaring (över noll grader) desto långsammare växer de.
Om jag var du skulle jag lägga dem mörkt i kylskåpet och sen när det blir vår, aningen bryta av groddarna och låta de göra nya eller plantera dem i krukor och förodla dem för att sätta ut dem som färdiga rotade plantor. Jag gjorde båda dera förra året och det gick bra.
|