Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosenböna i kallt läge?, Försöker intala mig att det är vår...
          Sofia H
          Inlägg 15-01-2011, 13:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 12 911

Först ska jag säga att jag dräper nästan allt som kommer från frön. Punkt. Men nu vill jag provodla en bönsort, och någonstans i en av mina böcker står att rosenböna klarar kyla bättre än många andra bönsorter. Alltså köpte jag en påse av sorten Sunset. Jag tänkte bygga en enkel pyramid i en av mina rabatter, och ha dem som kombinerad prydnadsväxt och grönsak, men hinner de mogna i zon 7? Har provat rosenböna tidigare, men de växte bara ca 15 cm, och gulnade sedan, vet inte riktigt varför.

Är direktsådd (kring 1/6) bäst, eller ska jag så i kruka? Det kostar ju inte så mycket att testa båda metoderna, men jag brukar ha fullt av lökar och knölar under växtlampan, så jag tar mer än gärna emot goda råd. /Sofia.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sofia H
          Inlägg 16-01-2011, 09:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 12 911

Tack Preussen!
          Jag testar med förkultivering då, det är ju tur för mig att det är stora frön och kraftiga plantor det handlar om. Blir de 2,5 meter höga här hos mig tror du, eller påverkas de av klimatet och stannar på lägre höjd?/Sofia.

Citera
          Preussen
          Inlägg 16-01-2011, 12:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (Sofia H @ 16-01-2011, 09:35) *
          Tack Preussen!
          Jag testar med förkultivering då, det är ju tur för mig att det är stora frön och kraftiga plantor det handlar om. Blir de 2,5 meter höga här hos mig tror du, eller påverkas de av klimatet och stannar på lägre höjd?/Sofia.

å andra sidan har du till din fördel de ljusa nätterna så de kan nog växa på rejält ändå.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 14:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon