CITAT (Christa @ 16-01-2011, 10:21)

Jag sparade eget utsäde i 16 år och varje år började de gro i januari. Så fort groddarna började visa sig så valde jag ut de potatisar jag skulle sätta och lade fram dom i ljuset. Det behöver inte vara jätteljust. De låg på en bricka ovanpå frysboxen i källaren.
När man lägger dom ljust så blir groddarna gröna och knubbiga och man får tidiga potatisar på köpet. Vill man ha extra tidiga kan man lägga dom i fuktig torv eller jord på slutet. Då blir det rötter på dom också. Det får man dock inte göra så tidigt så att de blir plantor inomhus.
Jag hade färdiga potatis till Pingst i zon 4 som tidigast men då hade jag dubbla odlingsvävar över om det blev hård frost. Potatis är väldigt känslig för frost.
Alltså lägg fram potatisen i ljuset så fort de börjar gro så är det inget problem. Det är viktigare att de ligger svalt än att de ligger ända framme vid ett fönster. Det var nog 15 grader i min källare och inte jätteljust men det funkade bra. En del låg i källarfönstren också så både ljust och svalt är förståss snäppet bättre.
Sådan här info tycker jag är bäst att få, egna erfarenheter tycker jag är mera värt än alla texter på Internet...