CITAT (smuleborg @ 13-01-2011, 21:59)

Inte heller jag tycker om Ölandstok. Jag vet inte hur svår den är att gräva bort, utrota. Vore jag du skulle jag börja gräva (med grep) så fort tjälen går ur jorden. Jag upplever det som om det är lättare att gräva (bort) då. Och noggrant rensa befintlig jord från flerårigt ogräs samt fylla på med jord av god kvalitet (inte tre säckar för hundra). Jorden är A och O, fuskar du här ångrar du dig senare.
Jag hade - mot bättre förnuft

- försått en hel del (det förnuftiga torde vara att under detta första odlingsår köpa färdiga plantor i en handelsträdgård), för utplantering i vår/sommar (Du slipper då också att få in mördarsniglar).
Jag hade inte direktsått i ny rabatt, där man inte riktigt vet vad som finns i jorden, om du inte först väldigt noggrant djupgrävt och finresat jorden från flerårsogräsrötter samt fyllt på med ogräsfrijord på toppen (frön i backen väcks till liv när man gräver och har sig).
Njut av din lott!
Tack för bra tips!
Jasså.. inte TRE för 100. Jag hade tänkt FEM för 100, hahha..
Gissar att butiken (Blomsterlandet eller Plantagen) rekommenderar den bästa jorden till mig då. Eller har du tips på bra jord, namnet? Och ”Ogräsfri jord” som du skrev. Är det viktigt??
Bra att du säger att jag skall börja tidigt att gräva, visste inte det. Hur djupt behöver jag gräva och sedan lägga på ny jord? Bäst att vara noggrann i början har jag läst.
/Joco