|
Hej,
Mitt första inlägg kommer här.
Köpte mig en liten kolonistuga i september med tomt på ca 350 kvm. Möjligheternas tomt helt enkelt! Finns i stort sett bara gräsmatta, en stor rododendron och en ölandstok-rabatt som omringar husets TVÅ väggar. Här finns mycket kul att göra dock kan jag ingenting om trädgårdsarbete, haha… utan skall lära mig under resans gång. (man får lova att sätta upp ett växthus på 10 kvm, kanske jag gör det i framtiden)
Har läst ÖVERALLT för att skaffa kunskap och blir lite RÄDD. Jösses vilket arbete för att få en blommande trädgård. Behöver man verkligen börja i februari med att förså, plantera om, plantera ut, flytt in, flytta ut osv. osv…..
Har köpt mig ca 50 st. påsar med olika fröer som jag hade tänkt stoppa ner i jorden i april-maj. Så här har jag tänkt. Ölandstoken skall bort, gräva upp, byta jord och sedan slänga ner mina fröer.
Är detta dömt att misslyckas??? Vad säger ni kunniga??? Måste man vara blomsteringenjör för att få en blommande trädgård??? Någon sa till mig, om du sår fröerna direkt i backen i april-maj, kommer 20 % att komma. Är det så illa???
Har ni ett bra råd till mig? Ölandstoken skall bort (gillar inte den alls) och där vill jag ha en mix av ALLT som finns i rosa, röda och vita färgskalor.
Hälsningar från Joco i Göteborg som snart fyller 50 och plötsligt fått ett nytt intresse som jag ALDRIG haft tidigare.
Så kul för dig! Njut av ditt nyvunna intresse o unna dig att prova dig fram. Du lär dig under resans gång - det är ju det som är härligt, man ska aldrig bli "klar" tycker jag....
Gjorde som du med frösådder från början och visst dör en del, men du kan ju välja på påsarna vilka som kan direktsås mm. Gillar inte heller Ölandstok, finns mycket fint du kan sätta istället. Försök att använda/förbättra med bra jord i alla fall för det är ju som lättast nu. Kogödsel,kanske mullämnen beroende på jordmån. Finns andra som kan detta bättre än jag! Men vill bara passa på att önska Lycka till!
lavendelgården
13-01-2011, 17:47
Håller med - bara njut och ha inte för bråttom. Vi har alla varit nybörjare och då gav väl varenda frö som man lyckades med en härlig känsla. Besök andra trädgårdar och få inspiration- gå med i en trädgårdsförening och ta del av andra odlares erfarenheter och då kommer du även att träffa massor med trevliga människor, som engagerar sig i allt som har med odling att göra. Lycka till. Åsa www.lavendelgarden.eu
Nettan8
13-01-2011, 18:10
Välkommen hit!
Spännande med kolonilott,, då har du året (o åren framöver) räddat. Bli inte rädd för allt du läser,,det e klart att man ska läsa lite o få lite mer kunskaper från böcker o internet o liknande, men rädd behöver du ej bli. Jag tycker du ska prova dig fram. Ibland kommer du att misslyckas men oftast lyckas tror jag. Oftast är det perenner som man behöver förkultivera, mestadelen av sommarblommor kan man direktså,, du får kolla vad det står på påsarna helt enkelt. Sen e det lite beroende på var du bor oxå. Lycka till o låt oss få höra o se hur det går för dig.
fuchsian
13-01-2011, 18:58
Hej, och välkommen! Ta det lugnt och planera lite hur du skulle vilja ha det och vilka växter som trivs i den zonen. det finns massa info att endast bläddra i böckerna i biblan och sen kommer det att lösa sig. Trädgård är jobb, inte tu tal om annat, men man blir så glad för varje blomma som man har lyckats med. Sen finns det massa buskar, träd och liknande du kan avskärma i lotten. ett växthus gör att du kan börja tidigare och hösten är vacker innifrån växthuset. Gör det enkelt för dig, köp plantor i vår, allt behöver inte sås nu. Då har du redan lite på gång och mera till senare på sommaren. Lycka till, och fråga bara, här finns massor av kunskaper av de medlemmar som har hållit på länge. Jag brukar läsa äldre trådar om olika växter, det ger också en bra bild. ...  ..Fuchsian ....
Hej och tack så jättemycket för era svar!
Det skall verkligen bli spännande när våren kommer och jag har min alldeles egna lilla täppa att röja i. (Göteborg)
Jodå, jag har allt läst på påsarna. Varenda en jag köpt kan man stoppa ner i backen i april-maj. Det är blandat med fleråriga och ettåriga.
Det här är frågor jag inte kunnat hitta svar på:
Det jag undrar över är, efter att jag bytt jorden från Ölandstoken som skall bort, behöver jag då även lägga ett lager med såjord överst eller räcker det med den nya jorden som skall dit.
Sedan undrar jag… skall/behöver man lägga något typ av ”täcke” över sådden, så att inte fåglar och regnet tar bort fröna??
Ja, ja…. det ger sig hur det blir. Men det var ändå skönt att höra att man kan så rakt ner i backen och att det faktisk (om man har tur) kommer upp någonting, hahha..
Vem vet, jag kanske blir helt såld när jag ser den första lilla plantan komma och rusar ut och köper ett växthus, haha…
Tack igen för era svar! /Joco
kerstin z5-6
13-01-2011, 20:20
Hej Välkommen! Strö ut lite frö kan fungera om du är jätteduktig på att urskilja vad som är ogräs och inte , och med vissa sommarblommor. Vill du ha mer permanenta växter , perenner som återkommer vart år rek jag definitivt inte den metoden Så fröna i såbyttor i väl fuktad såjord, februari eller senare,ställ ute på skyddad plats.I gbgstrakten fungerar detta utmärkt-Vaka noga över dem i april maj när det blir varmare, de får inte torka ut När de har tre fyra blad omskolar du dem i var sin kruka, för att i juni juli plantera dem på önskad växtplats lycka till:)
Nej, några genvägar till en prunknande trädgård finns inte, det har jag banne mig lärt mig under åren. Även dom flesta ettåringar behöver tid på sig för att blomma och då gäller ju att så fröna inomhus, för att sen sätta ut plantorna. Men visst kan man börja med blomfröer som kan sås direkt på friland och känna sig för. Dom första åren misslyckades jag själv ganska rejält. Men trägen vinner och man lär känna sin trädgård och vad som trivs var. Men det "tråkiga" förberedande jobbet i trädgården kommer man inte undan. D.vs jag tycker det är tråkigt, inte alla. Lycka till
smuleborg
13-01-2011, 21:59
Inte heller jag tycker om Ölandstok. Jag vet inte hur svår den är att gräva bort, utrota. Vore jag du skulle jag börja gräva (med grep) så fort tjälen går ur jorden. Jag upplever det som om det är lättare att gräva (bort) då. Och noggrant rensa befintlig jord från flerårigt ogräs samt fylla på med jord av god kvalitet (inte tre säckar för hundra). Jorden är A och O, fuskar du här ångrar du dig senare. Jag hade - mot bättre förnuft  - försått en hel del (det förnuftiga torde vara att under detta första odlingsår köpa färdiga plantor i en handelsträdgård), för utplantering i vår/sommar (Du slipper då också att få in mördarsniglar). Jag hade inte direktsått i ny rabatt, där man inte riktigt vet vad som finns i jorden, om du inte först väldigt noggrant djupgrävt och finresat jorden från flerårsogräsrötter samt fyllt på med ogräsfrijord på toppen (frön i backen väcks till liv när man gräver och har sig). Njut av din lott!
Det finns genvägar även om dom verkar som senvägar. Ska du direktså, så i raka rader så du har en sportslig chans att se vad som är ogräs och vad som är sådder. Det gäller ettåringar. Perenner gör sig som kerstin säger bäst i kruka. Dom behöver inte vara så stora när du sätter ut dom om du markerar väl vad som är planta. Du lär dig fort vad som är ogräs i din rabatt, ge det ett år. Det som kan verka tidsödande i år är hur besparande som helst nästa. Köp lite, så lite och läs på. Fint kommer du att få det!
smuleborg
13-01-2011, 22:46
Har ett tips, förså perenner (så tidigt i småkrukor inomhus) och placera sedan ut dem i bebislåda (det kan vara två pallkragar på höjd, med ogräsfri jord). Du har stenkoll och kan dalta med dem, de blir kraftiga och fina för att sedan utplanteras (på sin rätta plats i rabatt) hösten 2011 eller våren/sommaren 2012 (eller senare än så). Trädgård tar tid, har jag lärt mig. Och det har sin tjusning.
blomkronan
14-01-2011, 08:41
Du har fått så mycket bra tips att du inte behöver några från mig  Ville bara önska dig välkommen till odla och gratulera dig till kollonilotten Du kommer få mycke jobb med det är medicin för kroppen och själen
Hej
Trädgård behöver tålamod först men man behöver från början följer informationen som kommer med påsar för att den informationen skriver efter flera hundra eller mera försök så företag tar ansvar på informationen, många människor tror på grannar eller släktingar som lyckas efter flera hundra chansa men trädgård är jobb med liv växt och jord eller varför människor studera och försöka flera år.
Obs Det är lätt om man följa påsar informationen från början även om vi har flera duktiga i mina rum.
H:Bassam
fuchsian
14-01-2011, 14:12
Jag undrar om ölandstoken, den som du har på din lott. Är det enstaka buskar eller en avgränssande häck? Vet du hur gamla de kan vara?
Jag frågar pga att vi fick ta hårdare tag än endast gräva att få dom bort. En grävskopa eller en lyftgran, hade bägge sorterna hemma då vi skulle dra upp den förjordade, gamla häcken. Den kan vara lurig om du inte får bort alla/till stor del av rötterna. Tänkte bara nämna detta när jag vet vårat elände med dom. ..... Fuchsian ....
Vad roligt att du har skaffat kolonilott, det var så mitt intresse började för ett tag sedan. Visst blir man lite skärrad när man läser allt som ska göras och allt man ska tänka på. Du har fått många bra råd här i tråden men det skadar ju aldrig med ett par till  . För det första ska det alltid vara roligt med en trädgård. Ja inte hela tiden, men målet ska vara något som gör att det pirrar lite i magen. Till exempel så spenderade jag nästan hela sommaren första gången jag bodde här åt att slå gräs, gräva ur rabatter, klippa ner buskar och i allmänhet försöka ta mig fram genom en enormt misskött trädgård. Det var dödligt tråkigt arbete för det som blommade var kirshkålet och det gröna försvann allt eftersom jag grävde. Så istället för en grön och blommande trädgård fick jag en brun och tom en. Men efter det så fick jag nöjet att plantera de växter jag ville ha där jag ville ha dem och då pirrar det i magen. Det är dessutom bra att göra något ordentligt från grunden (om det ska vara ett permanent inslag i trädgården) för annars riskerar man att få göra om det. Vilket är ännu värre än att göra det första gången. Men med ettåriga blommor så kan man göra lite som man känner. Själv har jag en plätt där jag varje år slänger ut överblivna frön och småplantor och så får det som vill ta sig och resten blir mat åt olika djur. Sist vill jag ge ett tipps som gör att bokhyllan inte blir allt för överbelastad (det blir den iaf men ändå). Skaffa ett eller två riktigt bra all around verk. Det vill säga böcker som skriver lite om många saker. De är väldigt bra att ha när man får en idee som man vill kolla upp, tex när man vill odla en ny sorts grönsak. De ger ofta bra, kortfattad fakta som gör att man vet om just den sorten passar i ens trädgård. När man sedan ger sig in i ett projekt så kan man köpa special litteratur, eller slå på nätet, om just det. På det sättet slipper man böcker som man nästan aldrig använder. Lycka till!
Test!
Hur tar man bort ett inlägg?? Någon som vet??
CITAT (Nettan8 @ 13-01-2011, 18:10)  Välkommen hit!
Spännande med kolonilott,, då har du året (o åren framöver) räddat. Bli inte rädd för allt du läser,,det e klart att man ska läsa lite o få lite mer kunskaper från böcker o internet o liknande, men rädd behöver du ej bli. Jag tycker du ska prova dig fram. Ibland kommer du att misslyckas men oftast lyckas tror jag. Oftast är det perenner som man behöver förkultivera, mestadelen av sommarblommor kan man direktså,, du får kolla vad det står på påsarna helt enkelt. Sen e det lite beroende på var du bor oxå. Lycka till o låt oss få höra o se hur det går för dig. Tack för det! Det ingav hopp, haha…
CITAT (Joco @ 16-01-2011, 15:18)  Test!
Hur tar man bort ett inlägg?? Någon som vet?? Då får du be admin om hjälp.
CITAT (fuchsian @ 13-01-2011, 18:58)  Gör det enkelt för dig, köp plantor i vår, allt behöver inte sås nu. Då har du redan lite på gång och mera till senare på sommaren. . ...  ..Fuchsian .... Absolut! Jag kommer göra det enkelt, hahah...
CITAT (Peztis @ 16-01-2011, 15:34)  Då får du be admin om hjälp. Tack! Jag försöker att svara några genom att klicka på "Citera" men det fungerar inte alltid. (antagligen jag som gör fel) och då vill jag bara ta bort det som blivit fel. Men tack iaf:-))
CITAT (smuleborg @ 13-01-2011, 21:59)  Inte heller jag tycker om Ölandstok. Jag vet inte hur svår den är att gräva bort, utrota. Vore jag du skulle jag börja gräva (med grep) så fort tjälen går ur jorden. Jag upplever det som om det är lättare att gräva (bort) då. Och noggrant rensa befintlig jord från flerårigt ogräs samt fylla på med jord av god kvalitet (inte tre säckar för hundra). Jorden är A och O, fuskar du här ångrar du dig senare. Jag hade - mot bättre förnuft  - försått en hel del (det förnuftiga torde vara att under detta första odlingsår köpa färdiga plantor i en handelsträdgård), för utplantering i vår/sommar (Du slipper då också att få in mördarsniglar). Jag hade inte direktsått i ny rabatt, där man inte riktigt vet vad som finns i jorden, om du inte först väldigt noggrant djupgrävt och finresat jorden från flerårsogräsrötter samt fyllt på med ogräsfrijord på toppen (frön i backen väcks till liv när man gräver och har sig). Njut av din lott! Tack för bra tips! Jasså.. inte TRE för 100. Jag hade tänkt FEM för 100, hahha.. Gissar att butiken (Blomsterlandet eller Plantagen) rekommenderar den bästa jorden till mig då. Eller har du tips på bra jord, namnet? Och ”Ogräsfri jord” som du skrev. Är det viktigt?? Bra att du säger att jag skall börja tidigt att gräva, visste inte det. Hur djupt behöver jag gräva och sedan lägga på ny jord? Bäst att vara noggrann i början har jag läst. /Joco
smuleborg
16-01-2011, 20:39
Har inget tips på bra jord i Göteborg, vi köper - i den mån vi köper - från lokal försäljare norr om Stockholm.
Bra jord är som sagt A och O. Det är inte heller prisvärt att köpa lågprisjorden, du får i princip hem en säck mull och luft. Du kan stå och trampa i den, den sjunker som en pannkaka. och får fylla på och fylla på. Och växterna trivs inte. En god jord har struktur, doft, tyngd och är näringsrik.
Ogräsfri jord är att föredra, annars kan jorden vara full av ogräsfrö eller (i värsta fall) bitar av perenna ogräsrötter. Någon här på odla tipsade: lägg säckarna några dagar i full sol, så dör förekommande ogräsfrö.
Jag skulle tipsa om att på en gång fixa komposter, då kan du nästan bli självförsörjande på jord, god jord. Så slipper du transport (och så är det gratis). Vi kom igång med våra komposter alldeles för sent, kan jag tycka. Det går ju också att använda "trädgårdsavfall" direkt i rabatter och trädgårdsland (det gör vi till stor del).
En mycket bra basträdgårdsbok tycker jag är Karin Bergslunds "Din trädgård" och - om du ska odla grönsaker - Lena Israelsson (bibel) "Handbok för köksträdgården". Båda är dessutom bra nybörjarböcker.
anne-li i olofstorp
16-01-2011, 20:48
Jag köper min jord från "jordgubbarna.se" bra kvalitet och man får den hemkörd!!!
ingrid fuxwall
16-01-2011, 21:21
Det är bättre med en tunnare lager med bra jord än jorden du får i de billiga säckarna.
Ska jag köpa bra jord åker jag inte till Blomsterlandet/plantagen. Inget ont om deras personal men om man säger som så brukar inte jag få något större förtroende för deras kunskaper
CITAT (fuchsian @ 14-01-2011, 14:12)  Är det enstaka buskar eller en avgränssande häck? Vet du hur gamla de kan vara?
Jag frågar pga att vi fick ta hårdare tag än endast gräva att få dom bort. En grävskopa eller en lyftgran, hade bägge sorterna hemma då vi skulle dra upp den förjordade, gamla häcken. ..... Fuchsian .... Det är buskar längs två sidor av huset, ca 5 m x 3 m. Huset är ca 15 år, men jag vet inte när man planterade token. Tack för att du förvarnade om att det kan vara lite mekk med att få bort rötter, men den är inte så jättestor tror jag. (eller vad vet jag, hahah...)
CITAT (LinaLj @ 14-01-2011, 15:57)  Vad roligt att du har skaffat kolonilott, det var så mitt intresse började för ett tag sedan. Visst blir man lite skärrad när man läser allt som ska göras och allt man ska tänka på. Du har fått många bra råd här i tråden men det skadar ju aldrig med ett par till  . För det första ska det alltid vara roligt med en trädgård. Ja inte hela tiden, men målet ska vara något som gör att det pirrar lite i magen. Till exempel så spenderade jag nästan hela sommaren första gången jag bodde här åt att slå gräs, gräva ur rabatter, klippa ner buskar och i allmänhet försöka ta mig fram genom en enormt misskött trädgård. Det var dödligt tråkigt arbete för det som blommade var kirshkålet och det gröna försvann allt eftersom jag grävde. Så istället för en grön och blommande trädgård fick jag en brun och tom en. Men efter det så fick jag nöjet att plantera de växter jag ville ha där jag ville ha dem och då pirrar det i magen. Det är dessutom bra att göra något ordentligt från grunden (om det ska vara ett permanent inslag i trädgården) för annars riskerar man att få göra om det. Vilket är ännu värre än att göra det första gången. Men med ettåriga blommor så kan man göra lite som man känner. Själv har jag en plätt där jag varje år slänger ut överblivna frön och småplantor och så får det som vill ta sig och resten blir mat åt olika djur. Sist vill jag ge ett tipps som gör att bokhyllan inte blir allt för överbelastad (det blir den iaf men ändå). Skaffa ett eller två riktigt bra all around verk. Det vill säga böcker som skriver lite om många saker. De är väldigt bra att ha när man får en idee som man vill kolla upp, tex när man vill odla en ny sorts grönsak. De ger ofta bra, kortfattad fakta som gör att man vet om just den sorten passar i ens trädgård. När man sedan ger sig in i ett projekt så kan man köpa special litteratur, eller slå på nätet, om just det. På det sättet slipper man böcker som man nästan aldrig använder. Lycka till! Tack för att du delade med dig av din historia. Det var många bra saker du nämnde, de jag skall komma ihåg.
CITAT (anne-li i olofstorp @ 16-01-2011, 20:48)  Jag köper min jord från "jordgubbarna.se" bra kvalitet och man får den hemkörd!!! Tack för jättebra tips!! De kommer jag absolut att tänka på inför köp av jord. Så du är nöjd med dem? Det borde vara bra kvalité för det priset, eller? Tror du man kan maila och fråga dem om mängden man behöver (om jag talar om hur många kvadratmeter rabatt och vad mer jag behöver jord till. En (dum) fråga till... hur länge står sig en säck jord?? (det är väl bara att slänga ut överkosttet i häcken förståss.)
anne-li i olofstorp
17-01-2011, 10:56
Hej igen! Det ÄR bra kvalitet! OBS att det är mer i säckarna än "vanligt" + att man får den hemkörd! Jodå, du kan nog maila dem, men det kanske du kan räkna ut på ett ungefär själv också. Notera ev mängdrabatter... Lycka till!
fuchsian
17-01-2011, 11:49
CITAT (Joco @ 17-01-2011, 09:25)  Det är buskar längs två sidor av huset, ca 5 m x 3 m. Huset är ca 15 år, men jag vet inte när man planterade token. Tack för att du förvarnade om att det kan vara lite mekk med att få bort rötter, men den är inte så jättestor tror jag. (eller vad vet jag, hahah...) Attans då, Joco, Ligger "token" mot husets väggar, eller är de fristående? Klipp ner allt till marknivå, sedan kan du kolla med grepen hur fast rötterna sitter, så då får du en föraning vad som blir bäst att göra att få bort dom. Du kan väl mota med god fika el likn.....  några rejäla karlar att gräva upp dom. Spara inte den gamla jorden, endast fyll ut lite i botten, utan skaffa nytt. Ett litet tips .... Kunde du tänka dig att planera en grus/plattstig där tokarna legat? I så fall behöver du endast grus först, sedan en markduk och uppepå stensättning eller annat som passar till. Markduken hindrar ogräset att växa upp, så då slipper du det. Om "token" ligger mot husväggen, kan du göra samma sak, men istället sten/plattor planerar du ex. mindre buskar, perenna - de höga mot väggen och sen --- tripp trapp rull - metoden. Du kan även plantera något, mindre träd eller perenner och för att slippa rensning, fyller du med bra matjord, gör hål till växterna och sen kan du lägga på större stenar, krukor och massa annat. Där slipper du ogräset och markduk hittar du ev, Biltema (billigast). Vi byggde vårat hus i slutet av -70 - talet och då skulle man odla fruktträ och jätteköksland, men på senare år hade den legat stilla. Vi bytte ut vårt jordvärmesystem och då åkte all gammal skräp och våran trädgårdsmästare (var elev på Alnarp då) och vi planerade om tomten med olika höjder med terrassering av samma tegel som huset har. Vi har fler rabatter som sköter sig självt, stenbelagda och med markduk, men jag har mina små rabatter och maken byggde åt mig högre pallkragar för blommor. Växthuset blev ett myshus med möbler och mattor och endast krukor för växterna. Så även jag är nu sk. "nybörjare" på väg mot min 3:e sommar. Det har varit toppen att få info från frorumet och se andras lösningar, bilder ex, ---- Helt ovärderligt med deras råd och hjälp ..... Har försökt få ut lite bilder men kan inte trots mångas hjälp, för att kunna visa och samt om det blir beskymmer, ger en bild mer än massa text för läsaren. .... Fuchsian .....
CITAT (fuchsian @ 17-01-2011, 11:49)  Attans då, Joco,
Ligger "token" mot husets väggar, eller är de fristående? Hej igen Fuchsian! Token ligger runt en altan (två sidor) altanen ligger ca 50 cm över marken. Meningen var nog att den skulle täcka det ”hål” som uppstår av nivåskillnaden under altanen. Jag hade tänkt mig att göra en tät rabatt där. Helst av allt skulle jag vilja ha ett snyggt högt gräs bakom blommorna. Hahah.. ja.. man har sina drömmar! Du har gett mig många fina tips, så jag skall nog få bort den ”rackaren” och sedan fylla upp med bra gjord Ja, att lägga ut någon bild vore kul. Men hur det fungerar får jag ta en annan dag. Ser att det finns tillgång till ”Album”, kanske man skulle sätta sig in i hur det fungerar. /Joco
fuchsian
17-01-2011, 19:00
CITAT (Joco @ 17-01-2011, 17:52)  Hej igen Fuchsian!
Token ligger runt en altan (två sidor) altanen ligger ca 50 cm över marken. Meningen var nog att den skulle täcka det ”hål” som uppstår av nivåskillnaden under altanen. Jag hade tänkt mig att göra en tät rabatt där. Helst av allt skulle jag vilja ha ett snyggt högt gräs bakom blommorna. Hahah.. ja.. man har sina drömmar!
Du har gett mig många fina tips, så jag skall nog få bort den ”rackaren” och sedan fylla upp med bra gjord
Ja, att lägga ut någon bild vore kul. Men hur det fungerar får jag ta en annan dag. Ser att det finns tillgång till ”Album”, kanske man skulle sätta sig in i hur det fungerar.
/Joco Då blir det enklare att få bort "tokarna" när det inte finns en husvägg att ta hänsyn till. Jag gillar dom fina jättegräsen, olika färger finns det och sen finns det små. Tyvärr har jag inte plats för det om jag inte ta och krukodlar det. En eller par jättekrukor med gräs ---- det är grejer det du!...  ..Fuchsian ..... (fotosidan får vi lösa en annan dag med hjälp)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|