Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jösses vilket jobb för lite blommor!, En lat nybörjare eller bara okunnig?
          Joco
          Inlägg 13-01-2011, 15:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 37 744

Hej,

Mitt första inlägg kommer här.

Köpte mig en liten kolonistuga i september med tomt på ca 350 kvm. Möjligheternas tomt helt enkelt! Finns i stort sett bara gräsmatta, en stor rododendron och en ölandstok-rabatt som omringar husets TVÅ väggar. Här finns mycket kul att göra dock kan jag ingenting om trädgårdsarbete, haha… utan skall lära mig under resans gång. (man får lova att sätta upp ett växthus på 10 kvm, kanske jag gör det i framtiden)

Har läst ÖVERALLT för att skaffa kunskap och blir lite RÄDD. Jösses vilket arbete för att få en blommande trädgård. Behöver man verkligen börja i februari med att förså, plantera om, plantera ut, flytt in, flytta ut osv. osv…..

Har köpt mig ca 50 st. påsar med olika fröer som jag hade tänkt stoppa ner i jorden i april-maj. Så här har jag tänkt. Ölandstoken skall bort, gräva upp, byta jord och sedan slänga ner mina fröer.

Är detta dömt att misslyckas??? Vad säger ni kunniga??? Måste man vara blomsteringenjör för att få en blommande trädgård??? Någon sa till mig, om du sår fröerna direkt i backen i april-maj, kommer 20 % att komma. Är det så illa???

Har ni ett bra råd till mig? Ölandstoken skall bort (gillar inte den alls) och där vill jag ha en mix av ALLT som finns i rosa, röda och vita färgskalor.

Hälsningar från Joco i Göteborg som snart fyller 50 och plötsligt fått ett nytt intresse som jag ALDRIG haft tidigare.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          fuchsian
          Inlägg 14-01-2011, 14:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Jag undrar om ölandstoken,
          den som du har på din lott. Är det enstaka buskar eller en avgränssande häck?
          Vet du hur gamla de kan vara?

Jag frågar pga att vi fick ta hårdare tag än endast gräva att få dom bort. En grävskopa eller en lyftgran, hade bägge sorterna hemma då vi skulle dra upp den förjordade, gamla häcken.
          Den kan vara lurig om du inte får bort alla/till stor del av rötterna.
          Tänkte bara nämna detta när jag vet vårat elände med dom. ..... Fuchsian ....

Citera
          Joco
          Inlägg 17-01-2011, 09:25
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (fuchsian @ 14-01-2011, 14:12) *
          Är det enstaka buskar eller en avgränssande häck?
          Vet du hur gamla de kan vara?

Jag frågar pga att vi fick ta hårdare tag än endast gräva att få dom bort. En grävskopa eller en lyftgran, hade bägge sorterna hemma då vi skulle dra upp den förjordade, gamla häcken.
          ..... Fuchsian ....

Det är buskar längs två sidor av huset, ca 5 m x 3 m. Huset är ca 15 år, men jag vet inte när man planterade token. Tack för att du förvarnade om att det kan vara lite mekk med att få bort rötter, men den är inte så jättestor tror jag. (eller vad vet jag, hahah...)

Citera
          fuchsian
          Inlägg 17-01-2011, 11:49
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Joco @ 17-01-2011, 09:25) *
          Det är buskar längs två sidor av huset, ca 5 m x 3 m. Huset är ca 15 år, men jag vet inte när man planterade token. Tack för att du förvarnade om att det kan vara lite mekk med att få bort rötter, men den är inte så jättestor tror jag. (eller vad vet jag, hahah...)

Attans då, Joco,

Ligger "token" mot husets väggar, eller är de fristående?

Klipp ner allt till marknivå, sedan kan du kolla med grepen hur fast rötterna sitter, så då får du en föraning vad som blir bäst att göra att få bort dom. Du kan väl mota med god fika el likn..... naughty.gif några rejäla karlar att gräva upp dom.
          Spara inte den gamla jorden, endast fyll ut lite i botten, utan skaffa nytt.

Ett litet tips .... Kunde du tänka dig att planera en grus/plattstig där tokarna legat? I så fall behöver du endast grus först, sedan en markduk och uppepå stensättning eller annat som passar till. Markduken hindrar ogräset att växa upp, så då slipper du det.
          Om "token" ligger mot husväggen, kan du göra samma sak, men istället sten/plattor planerar du ex. mindre buskar, perenna - de höga mot väggen och sen --- tripp trapp rull - metoden.

Du kan även plantera något, mindre träd eller perenner och för att slippa rensning, fyller du med bra matjord, gör hål till växterna och sen kan du lägga på större stenar, krukor och massa annat.
          Där slipper du ogräset och markduk hittar du ev, Biltema (billigast).

Vi byggde vårat hus i slutet av -70 - talet och då skulle man odla fruktträ och jätteköksland, men på senare år hade den legat stilla. Vi bytte ut vårt jordvärmesystem och då åkte all gammal skräp och våran trädgårdsmästare (var elev på Alnarp då) och vi planerade om tomten med olika höjder med terrassering av samma tegel som huset har.
          Vi har fler rabatter som sköter sig självt, stenbelagda och med markduk, men jag har mina små rabatter och maken byggde åt mig högre pallkragar för blommor. Växthuset blev ett myshus med möbler och mattor och endast krukor för växterna.
          Så även jag är nu sk. "nybörjare" på väg mot min 3:e sommar. Det har varit toppen att få info från frorumet och se andras lösningar, bilder ex, ---- Helt ovärderligt med deras råd och hjälp ..... smiley_small_hug.gif
          Har försökt få ut lite bilder men kan inte trots mångas hjälp, för att kunna visa och samt om det blir beskymmer, ger en bild mer än massa text för läsaren. .... Fuchsian .....

Citera
          Joco
          Inlägg 17-01-2011, 17:52
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (fuchsian @ 17-01-2011, 11:49) *
          Attans då, Joco,

Ligger "token" mot husets väggar, eller är de fristående?

Hej igen Fuchsian!

Token ligger runt en altan (två sidor) altanen ligger ca 50 cm över marken. Meningen var nog att den skulle täcka det ”hål” som uppstår av nivåskillnaden under altanen. Jag hade tänkt mig att göra en tät rabatt där. Helst av allt skulle jag vilja ha ett snyggt högt gräs bakom blommorna. Hahah.. ja.. man har sina drömmar!

Du har gett mig många fina tips, så jag skall nog få bort den ”rackaren” och sedan fylla upp med bra gjord

Ja, att lägga ut någon bild vore kul. Men hur det fungerar får jag ta en annan dag. Ser att det finns tillgång till ”Album”, kanske man skulle sätta sig in i hur det fungerar.

/Joco

Citera
          fuchsian
          Inlägg 17-01-2011, 19:00
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Joco @ 17-01-2011, 17:52) *
          Hej igen Fuchsian!

Token ligger runt en altan (två sidor) altanen ligger ca 50 cm över marken. Meningen var nog att den skulle täcka det ”hål” som uppstår av nivåskillnaden under altanen. Jag hade tänkt mig att göra en tät rabatt där. Helst av allt skulle jag vilja ha ett snyggt högt gräs bakom blommorna. Hahah.. ja.. man har sina drömmar!

Du har gett mig många fina tips, så jag skall nog få bort den ”rackaren” och sedan fylla upp med bra gjord

Ja, att lägga ut någon bild vore kul. Men hur det fungerar får jag ta en annan dag. Ser att det finns tillgång till ”Album”, kanske man skulle sätta sig in i hur det fungerar.

/Joco

Då blir det enklare att få bort "tokarna" när det inte finns en husvägg att ta hänsyn till.
          Jag gillar dom fina jättegräsen, olika färger finns det och sen finns det små. Tyvärr har jag inte plats för det om jag inte ta och krukodlar det. En eller par jättekrukor med gräs ---- det är grejer det du!... yahoo.gif ..Fuchsian ..... (fotosidan får vi lösa en annan dag med hjälp)

Citera

Inlägg i den här tråden
          Joco   Jösses vilket jobb för lite blommor!   13-01-2011, 15:38
          irdalen   Så kul för dig! Njut av ditt nyvunna intresse ...   13-01-2011, 15:45
          lavendelgården   Håller med - bara njut och ha inte för bråttom. Vi...   13-01-2011, 17:47
          Nettan8   Välkommen hit! Spännande med kolonilott,, då ...   13-01-2011, 18:10
          Joco   Test! Hur tar man bort ett inlägg?? Någon som...   16-01-2011, 15:18
          Peztis   Test! Hur tar man bort ett inlägg?? Någon som...   16-01-2011, 15:34
          Joco   Då får du be admin om hjälp. Tack! Jag försök...   16-01-2011, 15:44
          Joco   Välkommen hit! Spännande med kolonilott,, då ...   16-01-2011, 15:27
          fuchsian   Hej, och välkommen! Ta det lugnt och planera l...   13-01-2011, 18:58
          Joco   Gör det enkelt för dig, köp plantor i vår, allt be...   16-01-2011, 15:36
          Joco   Hej och tack så jättemycket för era svar! Det...   13-01-2011, 19:33
          kerstin z5-6   Hej Välkommen! Strö ut lite frö kan fungera om...   13-01-2011, 20:20
          gnon49   Nej, några genvägar till en prunknande trädgård fi...   13-01-2011, 21:58
          smuleborg   Inte heller jag tycker om Ölandstok. Jag vet inte ...   13-01-2011, 21:59
          Joco   Inte heller jag tycker om Ölandstok. Jag vet inte ...   16-01-2011, 17:44
          Gåsis   Det finns genvägar även om dom verkar som senvägar...   13-01-2011, 22:26
          smuleborg   Har ett tips, förså perenner (så tidigt i småkruko...   13-01-2011, 22:46
          blomkronan   Du har fått så mycket bra tips att du inte behöver...   14-01-2011, 08:41
          Bassam   Hej Trädgård behöver tålamod först men man behöve...   14-01-2011, 11:51
          LinaLj   Vad roligt att du har skaffat kolonilott, det var ...   14-01-2011, 15:57
          Joco   Vad roligt att du har skaffat kolonilott, det var ...   17-01-2011, 09:36
          smuleborg   Har inget tips på bra jord i Göteborg, vi köper - ...   16-01-2011, 20:39
          anne-li i olofstorp   Jag köper min jord från "jordgubbarna.se...   16-01-2011, 20:48
          Joco   Jag köper min jord från "jordgubbarna.se...   17-01-2011, 09:54
          ingrid fuxwall   Det är bättre med en tunnare lager med bra jord än...   16-01-2011, 21:21
          anne-li i olofstorp   Hej igen! Det ÄR bra kvalitet! OBS att det...   17-01-2011, 10:56

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon