CITAT (Joco @ 17-01-2011, 09:25)

Det är buskar längs två sidor av huset, ca 5 m x 3 m. Huset är ca 15 år, men jag vet inte när man planterade token. Tack för att du förvarnade om att det kan vara lite mekk med att få bort rötter, men den är inte så jättestor tror jag. (eller vad vet jag, hahah...)
Attans då, Joco,
Ligger "token" mot husets väggar, eller är de fristående?
Klipp ner allt till marknivå, sedan kan du kolla med grepen hur fast rötterna sitter, så då får du en föraning vad som blir bäst att göra att få bort dom. Du kan väl mota med god fika el likn.....

några rejäla karlar att gräva upp dom.
Spara inte den gamla jorden, endast fyll ut lite i botten, utan skaffa nytt.
Ett litet tips .... Kunde du tänka dig att planera en grus/plattstig där tokarna legat? I så fall behöver du endast grus först, sedan en markduk och uppepå stensättning eller annat som passar till. Markduken hindrar ogräset att växa upp, så då slipper du det.
Om "token" ligger mot husväggen, kan du göra samma sak, men istället sten/plattor planerar du ex. mindre buskar, perenna - de höga mot väggen och sen --- tripp trapp rull - metoden.
Du kan även plantera något, mindre träd eller perenner och för att slippa rensning, fyller du med bra matjord, gör hål till växterna och sen kan du lägga på större stenar, krukor och massa annat.
Där slipper du ogräset och markduk hittar du ev, Biltema (billigast).
Vi byggde vårat hus i slutet av -70 - talet och då skulle man odla fruktträ och jätteköksland, men på senare år hade den legat stilla. Vi bytte ut vårt jordvärmesystem och då åkte all gammal skräp och våran trädgårdsmästare (var elev på Alnarp då) och vi planerade om tomten med olika höjder med terrassering av samma tegel som huset har.
Vi har fler rabatter som sköter sig självt, stenbelagda och med markduk, men jag har mina små rabatter och maken byggde åt mig högre pallkragar för blommor. Växthuset blev ett myshus med möbler och mattor och endast krukor för växterna.
Så även jag är nu sk. "nybörjare" på väg mot min 3:e sommar. Det har varit toppen att få info från frorumet och se andras lösningar, bilder ex, ---- Helt ovärderligt med deras råd och hjälp .....
Har försökt få ut lite bilder men kan inte trots mångas hjälp, för att kunna visa och samt om det blir beskymmer, ger en bild mer än massa text för läsaren. .... Fuchsian .....