Jag hade kunnat heta Johansson, men är nog rätt glad att jag inte gör det. Min farfar bytte namn från Johansson när min pappa var liten, han tog ett av sina förnamn, tog bort en bokstav och bytte ett V mot ett W, och vips hade han ett ovanligt efternamn istället. Det namnet fick jag alltså när jag föddes, idag är det ganska många som heter så, släkten börjar bli stor, men alla är mina släktingar på pappas sida. När jag sen gifte mej fick jag ett annat väldigt ovanligt efternamn, min svärfar bytte från Johansson till detta namnet innan min man föddes. Och nu när inte den äldre generationen längre lever är jag, min man och våra barn ensamma om det. Sen vet jag inte riktigt vad som menas med påhittade namn, alla namn är väl mer eller mindre det, möjligen då förutom sonnamn som väl från början var vad dom låter som. I det stora hela är jag rätt nöjd med mitt namn, även om jag idag kanske hade tyckt det var roligare att ha kvar mitt flicknamn. Kanske ursprunget betyder mer ju äldre man blir.
|