Jag ringde och frågade där jag hade köpt dessa mattor och underrede för att vara säker.
Han sade till mig att den glatta ytan ska vara uppåt och inget vatten på den, utan fyll i den räfflade plattan och lägg sedan bevattningsmattan uppepå och ställ dina krukor ovanför.
Jag fegade lite och fyllde för lite vatten, men kom snart på att utan ens lyfta undan växterna, lyffte jag på mattan och fyllde från ena kortsidan, och sen från den andra kortsidan.
Sedan tog jag tag i det hela och vickade lite så att jag såg att det var jämnfullt med vatten i lådan och växterna/krukorna inte låg i vattnet.
Jag har skickat efter flera sådana mattor, för de är verkligen bra. Hade pelargoner och annat smått i mina lådor. Pelargoner vill ju torka ut lite mellan vattningar, så jag väntade ett dygn efter det när vattnet hade tagit slut.
Alla blommor/växter kanske inte gillar denna metod, men smidigt var det, så det rekommenterar jag.
Om du fyllt för mycket, ta bort växterna, vrid mattan torr och låt översidan torka upp och sen vet du hur mycket det går åt att få en jämn tillförsell av vatten.
OBS.
Mina pelargoner såg snustorra ut uppe vid krukkanten, men rötterna letar sig fort ner, ingen panik. Jag kommer att göra likadant i år. Det var de vackraste och största blommorna jag fick gm. detta.
...Lycka till....