Jag såg en dokumentär hur fattiga barn i förorten på Irland köpte en häst eller en ponny och hade dem i något förråd och släppte bara ut dem i parker när dem skulle beta. Jag tror dem betalade 50 - 100 kr för en häst. Det var fruktansvärt att se hur dessa hästar behandlades.
Tyvärr har inte Irland den bästa synen på hästar eller på djur överhuvudtaget och jag vet ett hjälpcenter som brukar köra runt och hämta upp lösgående hästar som dem sen tar hand om innan dem placerar ut dem till nya hem, även utomlands. Men dem har väl överfullt nu för att kunna ta emot nya hästar. Kommer ägaren sen för att vilja hämta ut sin häst får dem betala "böter", för antalet dagar hästen har varit där och för att dem har hämtat upp hästen, till centret innan dem får hämta hästen.
Den bästa avlivningen för hästar är nog bultpistol med avtappning på blod och inte med spruta, enligt mig. Andra kanske tyker annorlunda. Att slakta/avliva en häst är relativt dyrt, vi betalar 2500 kr för avlivning av ponny och 4500 kr för avlivning av häst till det kommer en avgift för att dem ska frakta bort på 1500 kr, då vi avlivar våra hästar hemma.
|